14. Jún 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel C. MAJERNÍKA na aukciách SOGY:
1 600 000,- Sk Masky. 1939. Olej na plátne. 61 x 75 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
425 000,- Sk Utečenci. Okolo 1941. Olej na kartóne. 25 x 46 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
95 000,- Sk Portrét rusovlasej ženy. 1929. Olej na plátne. 55,5 x 41,4 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
Biografia: Cyprián Majerník sa narodil 24. 11. 1909 vo Veľkých Kostoľanoch pri Trnave, zomrel 4. 7. 1945 v Prahe. 1924-26 študoval na Strednej hospodárskej škole v Košiciach, 1926 bol žiakom súkromnej školy G. Mallého v Bratislave (priateľstvo s Mudrochom a Želibským). 1926-31 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Obrovský). 1931-32 bol na študijnom pobyte v Paríži (do Prahy sa vrátil na jar 1932). 1933 účasť na výstave Slovenska v Prahe. 1935 prvé príznaky sclerosis multiplex. 1935 samostatný debut vo výstavnej sieni Elánu v Prahe ohlasujúci nástup jeho generácie. 1937 spolupracoval s K. Šourkom na príprave výstavy Staré umenie na Slovensku v Prahe. 1940 samostatná výstava v Alšovej sieni Umeleckej besedy v Prahe. V 1941 a 1943 krátke návštevy Slovenska. Člen pražskej Umeleckej besedy ( 1942 dostal výročnú cenu Umeleckej besedy za obraz Jazdci). 1946 vyznamenaný Národnou cenou za vedu a umenie in memoriam, 1947 Štátna cena in memoriam. Z literatúry: Šourek, K.: Dílo Cypriána Majerníka. Praha 1946; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1976; Zmetáková, D.: Cyprián Majerník. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1980; Peterajová, Ľ.: Cyprián Majerník. Bratislava 1981; Bartóková, E.: Cyprián Majerník (personálna bibliografia). Trnava 1984.
Poradové číslo: | 77 |
Vyvolávacia cena: | 22 572 € |
Konečná cena: | 26 721 € |
Rok: 1940
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 65 x 77 cm
Značené: vľavo dole „Majerník“
Ďalšie vlastnosti: Pravosť diela a jeho dobovosť bola overená v reštaurátorských ateliéroch Slovenskej národnej galérie. Protokol je priložený k dielu.
Popis: Olejomaľba Cypriána Majerníka „Don Quijote a Sancho Panza“ pochádza zo záverečného obdobia tvorby umelca. Jej povahu možno rozpoznať už v krátkom "prechodnom" období rokov 1936--1938, keď sa načas ocitol pod priamym vplyvom maliarstva Františka Tichého. Už tu -- v rámcoch ikonografie cirkusu a rozličných narážok na španielsku občiansku vojnu -- sa zjavili neskôr výlučné námety jazdcov (Traja jazdci, 1937) a vojnových utečencov (Španielsky motív, 1937) i tragikomická postava Cervantesovho Dona Quijota (prvá olejomaľba s touto témou pochádza z roku 1937). Za kľúčový obraz tohto obdobia je považované Osudné stretnutie (1937), predurčujúce povahu inotajnej znakovej štruktúry Majerníkovej maľby -- jazdci (anonymní vrahovia) verzus bezmenná a beztvará masa utečencov, metafora bezbrannosti, nevinných obetí neľudského násilia. Nasledujúce obrazy (Ružový piesok, 1938; Utečenci -- Oheň, 1938; Výprava, 1939; Don Quijote a Sancho Panza, okolo 1940; Monument -- pomník slávneho muža, 1940; Milosrdný samaritán, 1940) dokladali postupný ústup artistných ambícií (najmä vo farebnosti) a narastanie podriadenosti priamočiaremu, jednoznačne poznateľnému inotaju. Ten potom prevážil v posledných rokoch 1941--1945, s istým medzníkom v roku 1943, kedy v Majerníkovej "traktácii jazdcov, hliadok, zajatcov, utečencov narastá príklon k realite, maliar smeruje od metafyzickej maľby k realizmu. Existenciálna neurčitosť, pocit neujasneného a nedefinovateľného romantizmu exotických postáv alebo "jazdcov zo vzdialených krajov" postupne miznú, podobne sa strácajú -- okrem niekoľkých výnimiek mladších variánt -- klaunovské, cirkusové motívy a postavy Dona Quijota" (Ludmila Peterajová).
Zoznam diel autora: