14. Jún 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL I. WEINERA-KRÁĽA NA AUKCIÁCH SOGY:
650 000,- Sk Torzo. 1938. Olej na plátne. 68 x 54 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
376 000,- Sk Pltník. Okolo 1935. Olej na plátne. 67 x 53 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
326 000,- Sk Akt v perinách. Okolo 1928. Olej na plátne. 54 x 46 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
270 000,- Sk Čičmianky. 1967. Olej na plátne. 60 x 47 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
260 000,- Sk Portrét sediacej ženy. Okolo 1925. Olej na plátne. 78 x 60 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
250 000,- Sk Slovenská madona. 1930. Olej na plátne. 74 x 53 cm. (3. jesenná aukcia, 25. 9. 1997)
230 000,- Sk Malenica pod Manínom. 1939. Olej na dreve. 52 x 38 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
Biografia: Imrich Weiner-Kráľ sa narodil 26. 10. 1901 v Považskej Bystrici, zomrel 11. 8. 1978 v Bratislave. V rokoch 1919-22 študoval na Českom vysokom učení technickom a na Umelecko-priemyslovej škole v Prahe architektúru a maliarstvo, od 1922 na Akadémii výtvarných umení v Düsseldorfe (prof. Döhring, Heupl-Siegen), od 1923 na Akadémii výtvarných umení v Berlíne, od 1924 na École des Beaux-Arts v Paríži. Tam tiež krátko pôsobil v ateliéroch Colarossi a Grande Chaumiére. 1924 návrat na Slovensko, žil v Považskej Bystrici. 1926-27 vojenská služba, potom kreslič, lyžiarsky tréner, úradník. V roku 1930 niekoľkomesačný pobyt v Paríži, 1930-32 cesty po západnej Európe, v Nemecku pobyt v Bauhase v Dessau. V rokoch 1932-39 pôsobil v Bratislave, 1939-50 žil vo Francúzsku. Po roku 1945 pracoval ako pracovník a neskôr vedúci Československej informačnej kancelárie v Paríži. V roku 1950 vyhostený z Francúzska, potom až do konca života žil v Bratislave. Člen Maďarskej spoločnosti pre vedu literatúru a umenie, SUM a bratislavského Kunstvereinu. V roku 1946 vstupuje do Umeleckej besedy Slovenska. Okrem maliarstva sa venoval aj grafike (cyklus drevorytov "Bratislava", 1936 - 1937, cyklus drevorezov "Cesta", 1946). Z literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918 -1945. Bratislava 1960, s.141-144; Váross, M.: Imro Weiner-Kráľ. Bratislava 1963; Peterajová, Ľ.: Kapitola z dejín slovenskej výtvarnej moderny (K 70. narodeninám I.Weinera - Kráľa). Výtvarný život, 15, l970, l0, s. ll-14; Ilečková, S.: Imro Weiner-Kráľ (1901-1978). Katalóg Slovenskej národnej galérie. Bratislava 1991.
Poradové číslo: | 80 |
Vyvolávacia cena: | 5 975 € |
Konečná cena: | 5 975 € |
Rok: 1937
Technika: olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 56 x 40 cm
Značené: vpravo hore „I. Weiner 37“
Popis: Olejomaľba „San Marco“ je zberateľsky vzácnym príkladom tvorby záveru najlepšieho tvorivého obdobia I. Weinera – Kráľa. Bolo vyznacene hľadaním v rozmeroch zvláštneho pochopenia surrealistickej poetiky. Prvé kontakty s týmto smerovaním nadviazal Weiner v rokoch 1930—1932. Tu treba poznamenať, že kontakty so surrealizmom v tom istom čase podmieňujú i parížsku tvorbu Ester Šimerovej, ale predovšetkým maľbu Weinerových kolegov z bratislavskej Školy umeleckých remesiel Mikuláša Galandu a Františka Malého, ktorí mali bezprostrednú zásluhu na Weinerovom postupnom príklone k asociatívnemu obrazovému prehovoru. S brnenským Františkom Malým Weiner nakoniec aj usporiadal roku 1936 v Bratislave spoločnú výstavu, otvorene vyhlasovanú za "prvú výstavu surrealizmu u nás". Weinerova surrealistická perióda je naproti tomu dodnes predmetom nedorozumení, názvoslovne nejasných definícií od "surrealizmu weinerovského vidu", až po "slovenský poetizmus", uprednostňovaný samotným autorom. To signalizuje, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace. O bezvýhradnej oddanosti k tomuto smerovaniu svedčí len pomerne malá skupina Weinerových diel (Žena, 1932; Oko dediny, 1934; Odpoludnie, 1935; Romantika, 1934; Básnik, 1935; Návšteva, 1935; Dievča, 1935; Ja s mačkou, 1930; Zátišie s maskou, 1931; Abstraktná jar, 1932; Trnava, 1933; Žena -- Tvary, 1932; Tatry, 1933). Prevažujúca časť jeho nadrealistickej maľby sledovala zásadne iné ciele. Podriaďovala sa úsiliu o preľnutie surrealistického štýlu s prapôvodnými duchovnými predstavami slovenského mýtu. Sám maliar potrebu takéhoto rozšírenia svetoobčianskeho štýlového vzorca o domácu duchovnú problematiku zdôvodnil viac než jasne: "Hlásil som sa k surrealistom, k ich mysticizmu, ich karikatúrnosti, ich realizmu, do ktorého zaplietli ironické, autokritické prvky... Moja surrealistická žilka sa však scvrkla, stratila na ceste k umeleckému výrazu. Moje podvedomie si uvedomilo samo seba. ..Uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú u nás platnosť iba za istých okolností. Uvedomil som si že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia než francúzska... Aj keď sú isté podobnosti v našich krajinách, je to predsa len iné, keď Ráztočanka vláči hnoj hore na lazy, než keď si parížska učnica spieva pri šití šiat. Že je to iné, keď sa v bohatom meste v elitnej kaviarni na Montparnasse umelci škriepia o teórii rozličných odtienkov určitých farieb, že je to veľký rozdiel dívať sa na pouličný ruch Berlína a vidieť ľudí tisnúcich pluh..." Weinerovo kompromisné váhanie medzi rurálnym a urbánnym, nacionálnym a kozmopolitným sa definitívne vyriešilo v rokoch 1935--1936, v ktorých vytvoril niekoľko najvýraznejších žánrových diel svojej tvorivej dráhy (Okno, 1935; Čepčenie na Rachovsku, 1935; Žena, 1935; Rachovo -- Sen pltníka, 1935; Mariková, 1936; Búrka -- Pred vojnou, 1937; Predjarie, 1938).
Zoznam diel autora: