14. Jún 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. Csordáka NA AUKCIÁCH SOGY:
135 000,- Sk Pohľad na Tatry. 1921. Olej na plátne. 74,5 x 96 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
95 000,- Sk Zimná krajina. Okolo 1910. Olej na plátne. 80 x 90 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
95 000,- Sk Jarná paša. Okolo 1910-12. Olej na plátne. 81 x 100 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
83 000,- Sk Jesenné brezy. Okolo 1910. Olej na plátne. 50 x 68 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
73 000,- Sk Pole s kvetinami. Okolo 1910. Olej na kartóne. 32 x 50 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
Literatúra: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 65 |
Vyvolávacia cena: | 2 290 € |
Konečná cena: | 2 888 € |
Rok: 1895
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 56 cm
Značené: vpravo dole
Popis: „Vnútro lesa“ je reprezentačnou prácou raného diela Ľudovíta Csordáka. Jeho krajinárstvo predstavovalo alternatívu v súvislostiach celkových stredoeurópskych štýlových prúdení svojej doby. Csordák bol našim jediným významným odchovancom školy Juliusa Mařáka na pražskej akadémii. Patril spolu Engelmüllerom, Panuškom, Lebedom, Minaříkom, Dvořákom a Kavanom k staršej generácii Mařákových žiakov. Csordákova osudová umelecká orientácia na Prahu mala svoju logiku. Pochádzal z poľsko-ukrajinskej rodiny krajčíra, ktorého pôvod (chrakteristický bol vývin rodinného mena od pôvodného Čurdak na Csurdak, Schurdak, Zsordak až po definitívny maďarský prepis Csordák) automaticky vyradil z protežovanej maďarskej maloburžoáznej remeselníckej kasty a predurčil na neveľmi perspektívne putovanie za zárobkom po mestách a mestečkách monarchie. Tak sa aj mladý Csordák nechtiac a oproti iným našim maliarom celkom nezámerne, dostal do Mníchova. Odtiaľ mu, až po dlhšom čase, jeden z početnej miestnej obce českých národne orientovaných umelcov J. Horálek sprostredkoval odchod na Mařákovu krajinársku školu do Prahy. Mařák sa o štyri roky skôr (1892) než Hollósy v Mníchove udomácnil na svojej škole plenérové maľovanie. Jeho vlastné maliarstvo (i pedagogická metóda) však zostalo poplatné tradičnému viedenskému náladovému romantizmu, ktorý zúročil do tendenčnej predstavy programovej, "vlasteneckej krajiny". Mařák tým inšpiroval i Csordákove počiatočné rozbehy.
Zoznam diel autora: