14. Jún 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL Ľ. FULLU NA AUKCIÁCH SOGY:
150 000,- Sk Ilustrácia ku knihe Varila myšička kašičku I. II. III. 1965.Akvarel na papieri. 35 x 24 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
60 000,- Sk Na poli. Okolo 1960. Akvarel na papieri. 11 x 18 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
59 000,- Sk Dve ženy. Okolo 1970. Akvarel na papieri. 11 x13 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
58 000,- Sk Na poli. Okolo 1970. Akvarel na papieri. 11 x 18 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
58 000,- Sk Za mestom. 1976. Akvarel na papieri. 13,2 x 17,4 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
Poradové číslo: | 92 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 821 € |
Rok: 1935
Technika: akvarel, tuš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 39 x 30 cm
Značené: vpravo dole „Fulla 35“
Popis: Akvarel Ľudovíta Fullu „Ukrižovanie“ je zberateľskou exkluzivitou. Je totiž prvým článkom neskoršieho trvalého záujmu o sakrálne motívy v prvej polovici štyridsiytch rokov. Fullova modernita vtedy už stráca priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, nielen politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa zhodou vonkajších, ale i vnútorných okolností dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Aj Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak -- odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949), stali sa jadrom Fullovho maliarskeho záujmu sakrálne motívy. Aspoň takto nepriamo zostal v aktuálnej problematike vojnového modernistického diania, ktorého najmladší predstavitelia (najmä Vincent Hložník a jeho druhovia), prehodnocovali biblické sujety do maliarskych metafor humanistických posolstiev, ale i celkom konkrétnych politických narážok. Fullove ukrižovania a zvestovania z prvej polovice štyridsiatych rokov i jeho neskoršie madony (Ukrižovanie, 1939; Zvestovanie, 1939, Narodenie, 1940; Nanebevstúpenie, 1941; Narodenie, 1940, Malé ukrižovanie, 1942; Slovenská madona -- Madona s anjelom a pastierom, 1946; Madona s anjelmi -- Medovníková madona, 1946) však okrem vzácneho, hlboko osobného poodhalenia tých najindividuálnejších podstát maliarovej osobnej filozofie, etického imperatívu všetkých jeho umeleckých snažení, z pohľadu jeho celkového diela nepriniesli mnoho nového. Iba definitívne potvrdili už trvalý kompromis uzavretý s kozmopolitinou modernou, rezignované usadenie sa v domácich súvislostiach, myšlienkových rámcoch národného mýtu.
Zoznam diel autora: