29. November 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL E. ZMETÁKA NA AUKCIÁCH SOGY:
82 000,- Sk Sediaci akt II. 1960. Olej na kartóne. 58 x 50,5 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
73 000,- Sk Sediaci akt. 1960. Olej na plátne. 63 x 51,5 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
53 000,- Sk Most v Benátkach. 1974. Olej na preglejke. 21 x 27 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
54 000,- Sk Žánrový výjav. 1942. Olej na plátne. 38 x 39 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 122 |
Vyvolávacia cena: | 1 494 € |
Konečná cena: | 1 593 € |
Rok: 1960
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 96 cm
Značené: vpravo dole „Zmeták 1960 Č. K.“
Popis: „Krajina od Červeného kameňa“ je galerijným príkladom zrelého krajinárstva Ernesta Zmetáka. V Zmetákovom asketickom maliarskom prehovore dominuje znova a znova opakované úsilie o „ten správny tvar“ vtesnaný do obrazového priestoru: “... pristupoval som k práci s prísnou drezúrou: umiestniť výrez prírody vo formáte obrazu. Snažil som sa o čistý prednes a chcel som vyriešiť každý štvorcový centimeter plochy bez exotického zveličovania alebo prikáňania sa k chvíľkovej móde“. Nič viac a nič menej. A práve tento moment, totiž úsilie o konštruktívnu autonómiu obrazu, viedol mnohých znalcov k situovaniu Zmetákovho umenia „mimo“ či „ponad“ jeho generáciu, k poukazom na zviazanosť jeho koncepcie s časovo skoršími vrstvami moderny Slovenska: “(Zmeták).. rozviedol -- ako sa neraz konštatuje – líniu naznačenú cizelovaním tvaru Galandovho a konštrukčnými prvkami Fullovho diela... Ak Vincent Hložník a niekoľkí ďalší dospeli k lapidárne vymedzenému tvaru, definovanému líniou a ku kompozičnej disciplíne viac-menej racionalizovaním pôvodne expresívneho pojednania diela a proklamovaním racionality vlastne postupne potláčali a korigovali expresívne a dramatické napätie (pričom u Hložníka podiel citovosti pretrváva i naďalej), Zmeták vychádza priamo z konštrukčného základu zobrazovaného... Ak potom - v inom dôsledku -- Vincent Hložník obohacuje jednu vývinovú vetvu slovenského výtvartného umenia, ktorú možno vymedziť menami Sokol – Majerník – Novák – Hložník, a poskytuje obdobné stimuly aj rovesníkom...“ (Igor Gazdík). Usúvsťažňovanie Zmetákovej maľby s umením Fullu, Galandu (niekedy aj Bazovského) však môže byť – žiaľ – vždy len podmienečné. Zmetákovmu racionálnemu, individualistickému naturelu totiž nemohol vyhovovať patetický národný duch, ani neurčitá romantika melancholických pocitov "slovenského". Inak povedané, to čo ho vyníma z problematiky vlastnej generácie (totiž bytostná nechuť k maliarskej alegórii v akejkoľvek podobe) ho rovnako jednoznačne dištancuje od zakladateľských osobností našej moderny (pretože jeho program logicky nemohol akcentovať ani nacionalistický inotaj, čo aj v tej najskrytejšej podobe). Zmetákovi išlo často (takmer vždy) o bezprostredný záznam videného, navodzovanie všeobecných humanistických postojov a nie o metafory rozjatreného rozporu človeka a sveta, zvyčajné v tvorbe jadra pokolenia druhej svetovej vojny: jasne uprednostňoval harmonizujúce riešenia spočívajúce v prízvukovaní "večnosti" prírody, života, univerza.
Zoznam diel autora: