28. Marec 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. JASUSCHA NA AUKCIÁCH SOGY:
470 000,- Sk Kolobeh života – Vývoj zeme. 1962. Olej na plátne. 140 x 160 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
335 000,- Sk Červený les. Okolo 1913-14. Olej na kartóne. 62 x 77 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
300 000,- Sk Krajina. Okolo 1921. Olej na plátne. 60 x 76 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
180 000,- Sk Večerný les. Okolo 1914. Olej na kartóne. 70 x 80 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
170 000,- Sk Svitanie. Okolo 1914. Olej na plátne. 60 x 77 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
Biografia: Anton Jasusch sa narodil 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976). Z literatúry: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, str. 29-31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; Haščáková-Vízdalová, G.: Profily. Stručný prehľad výtvarných umelcov pôsobiacich na východnom Slovensku od roku 1900 po súčasnosť. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 43 |
Vyvolávacia cena: | 29 875 € |
Konečná cena: | 48 131 € |
Rok: okolo 1920 - 24
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 172 x 190 cm
Značené: nie
Popis: Reprezentačné dielo Antona Jasuscha „Divadelná šatňa (Zuzana a starci)“ vynikajúcim spôsobom ukazuje zvláštnu dvojznačnosť umelcovho poňatia modernizmu, najmä vo vrcholnom období tvorby rokov 1920 - 1924. Ikonografia vtedajších Jasuschových diel by mohol zvádzať k domnienke, že maliar sa v nich v akejsi narážke vracia k literárnemu vyjadrovaniu symbolizmu staršieho, predmoderného dáta. Do určitej miery je to aj pravda. Jasuschovou ambíciou bolo vypovedať niečo celkom konkrétne, bez problémov verbalizovateľné, maliarskymi jemnôstkami neprekryté. Málo sa zaujímal o estetiku tejto výpovede, nešlo mu o problém "ako" to namaľovať, chcel "čosi" jednoznačne vyjadriť. Výtvarný základ secesného expresionizmu, získaný v rokoch mladosti, mu k tomu mohol dať východisko. Vzniknutá abstraktná arabeska však nemá už vôbec pôvodné dekoratívne značenie. Je zviditeľnením, symbolom onej transcendentálnej osudovej sily, určujúcej významové dianie obrazu. A keď zachváti i figúry, vtiahne ich do takto znakovo obohateného "pozadia", urobí ich jeho nedeliteľnou súčasťou, potom sa stane symbolická štruktúra Jasuschovho diela celistvou, celkom neliterárnou. Jasusch však zároveň nemohol a ani nechcel celkom zanechať "literárne" postupy. Netúžil byť totiž "moderný", usiloval sa byť "len" osobný, nadovšetko autentický. Bez ohľadu na použité prostriedky chcel sprostredkovať vlastnú neopakovateľnú skúsenosť a z nej plynúce filozofické dôsledky, ktoré mali pramálo spoločné s predstavou modernistickej "čistoty" maliarskeho výrazu. V každom prípade Jasusch v tvorivom vzopätí v rokoch 1920--1924 vyhrotil protiklad secesno-expresívnej formovej štylistiky a literárne podmieneného vizionárstva spôsobom, ktorý je so štandardnými príkladmi európskej moderny len veľmi ťažko porovnateľný. Jasuschov expresionizmus, orfizmus, či futurizmus sú podivuhodnou paródiou ich konvenčnej slohovej podoby. Z tohto zreteľa je Jasusch jedným z najvýraznejších príkladov periférnosti moderny Slovenska, zvláštností jej reakcie na vonkajšie podnety. Zhodou biografických okolností, ktoré ho vytrhli v rozhodujúcej chvíli umeleckého formovania na dlhý čas z normálneho umeleckého života a ponechali mu len útržkovité a sprostredkované inšpiračné zdroje, ale aj v dôsledku nutkavej potreby vyjadrenia tých najosobnejších, neopakovateľných pocitov a názorov, stvoril v niekoľkých rokoch umeleckého zaujatia dielo, ktoré bude už asi navždy vyčnievať spoza dogmatických modelov moderny, rovnako domácej ako európskej.
Zoznam diel autora: