28. Marec 2006
Poradové číslo: | 27 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 8 298 € |
Rok: 1889-1890
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 62 x 95 cm
Značené: nie
Popis: Nedokončená olejomaľba „Trh v Banskej Bystrici“ bola na základe porovnávacej štýlovej a ikonografickej analýzy, indícií vyplývajúcich z jej pôvodu, ako aj reštaurátorského prieskumu (Reštaurátorské ateliéry Slovenskej národnej galérie) pripísaná jednoznačne Dominikovi Skuteckému. Pochádza z okolia roku 1900 a dokladá umelcov štýl jeho záverečného tvorivého obdobia. Po definitívnom usadení sa v Banskej Bystrici (1889) Skuteckého luminizmus vrcholil v maľbách plenérov i žánrových výjavov v plnom dennom osvetlení (Na letnom byte, okolo 1895; Trh v Banskej Bystrici, 1899; Aleja, 1899; V zadumaní, 1905; Zeleninový trh v Banskej Bystrici, 1905). Skutecký sa vo svojej záverečnej tvorbe v mnohom zdá umeleckým protipólom Mednyánszkeho, i keď obaja -- z rozličných zdrojov -- v rozhodujúcom okamihu vlastného vývinu prijali dobovú estetiku oslavy svetla a farebnej škvrny. Pre Mednyánszkeho malo prírodné svetlo a štylizovaný kolorizmus mystický, stajomňujúci význam. Využívaním jeho efektov poukazoval na čosi hlbšie, často len tušené, skryté pod banalitou žánrového výjavu. Oproti takýmto dušespytným ambíciám sa Skuteckého maliarska poetika zdá oveľa bezproblémovejšia a priamočiarejšia. Skutecký bol ukážkový maliarsky extrovert. Jeho zdôrazňovanie nadsadeného obrazového svetla si nenárokovalo väčšiu platnosť, než ambíciu zachytiť, či lepšie -- maliarsky prerozprávať videné, v štylizovanej, efektnej forme zvýrazniť, pointovať optické prednosti námetu. Záľuba v detaile, epickosť, žoviálna rozvravenosť, priam poživačná príchylnosť k všednostiam života, ktorú preniesol z benátskeho obdobia i do slovenského ľudového a mestského žánru, je len málokedy spochybnená ponorom pod povrch javov, ktorý jeb typický pre Mednyánszkeho.
Zoznam diel autora: