28. Marec 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL E. ZMETÁKA NA AUKCIÁCH SOGY:
92 000,- Sk Prístav v Sorente. 1966. Olej na plátne. 63 x 77 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
82 000,- Sk Sediaci akt II. 1960. Olej na kartóne. 58 x 50,5 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
73 000,- Sk Sediaci akt. 1960. Olej na plátne. 63 x 51,5 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
60 000,- Sk Tekovská nevesta. 1978. Olej na plátne. 95 x 74 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
58 000,- Sk Autoportrét. 1961. Tempera na dreve. 34 x 28 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987.
Poradové číslo: | 92 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 158 € |
Rok: 1982
Technika: olejová tempera na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 68 x 80 cm
Značené: vľavo hore „Zmeták“
Popis: „Záhradné zátišie“ je galerijným príkladom zrelej tvorby Ernesta Zmetáka. Dokladá Zmetákovu bezprostrednejšiu, v rámcoch jeho generácie celkom ojedinelú, orientáciu v problematike modernistickej tradície: "...osobne sú mu bližší Cézanne, Kanoldt alebo Derain, ako Picasso a španielski príslušníci Parížskej školy...“ (I. Gazdík). Alebo inak: Zmeták našiel vlastné výtvarné krédo v úcte k vnútorným zákonom maliarskeho obrazu, ktorý však nikdy nie je samouúčelným predvádzaním maliarskych fines – odkazuje vždy k logike reality. Pravda, len sprostredkovane, asi ako následok k príčine. Ako sám kedysi napísal: „ ... ak aj niekedy v mojich obrazoch vznikla nálada, bola vo výslednici mojich záujmov iba druhoradou záležitosťou. Vždy som sledoval v prvom rade pevnú výstavbu... pričom sa moje úsilie sústredilo na problém čistého tvaru, ktorý som si kládol ako neodmysliteľnú súčasť svojho výtvarného snaženia." Treba však zdôrazniť, že Zmetákovo poňatie konštruktívneho je v súvislostiach jeho generácie vcelku neporovnateľné. V čase keď sa jeho generační druhovia Vincent Hložník a Ladislav Guderna kontaktovali s vytríbeným a do seba uzavretým umením Matissa, Rouaulta, Picassa a ich priamych nasledovníkov, vyjasňoval si Zmeták problém principiálne rozdielny a aj konkrétme maliarske riešenia nachádzal v iných, širších súvislostiach súdobej moderny. Navyše, Ernest Zmeták bol z rodu tých maliarov, ktorí sa vyprofilujú akoby zrazu, na pôde jednej životodarnej konštanty, bez zložitej evolúcie a extrémnych názorových zlomov. Už krajiny a portréty z rokov štúdií prezrádzajú nezvyčajnú vyhranenosť. Zdá sa, že mladý Zmeták si vlastnú situovanosť v neprehľadnom svete moderny ujasnil veľmi skoro a dnes, z odstupu času sa dá povedať, že i natrvalo. Už niekedy okolo roku 1942 sa dá konštatovať definitívna podoba Zmetákovho nezameniteľného autorského štýlu: presne vyvážená kompozícia, akoby raz navždy daná prostou, rozvážnou skladbou pozitívnych a negatívnych, akoby fazetovaných plôch, ich rudimentárnou rytmizáciou, navršovaním alebo protipohybmi sumárnych tvarov. Námet sa zdá celkom podriadený, "rozpustený" v tak trochu ťažkopádnej, ale o to lapidárnejšej súhre maliarsky prepodstatnených objemov. Zmetákov model bol vždy a za každých okolností vzatý z reality: pred špekulatívnosťou vlastných generačných súbežcov uprednostňoval zmyslovosť, nezámernosť vstupnej motivácie vzniku obrazu.
Zoznam diel autora: