28. Marec 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. A. BAZOVSKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
430 000,- Sk Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
410 000,- Sk Na stráži. 1928. Olej na plátne. 78 x 62 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
385 000,- Sk V záhrade. 1954. Olej na kartóne. 28,5 x 42 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
325 000,- Sk Červený kohút. Okolo 1955-57. Olej na lepenke. 40 x 27 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
305 000,- Sk Na salaši. 1955. Olej na kartóne. 28,5 x 58,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
300 000,- Sk Zrúcaniny. 1947. Olej na lepenke. 32 x 46 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
285 000,- Sk Sv. Helena v Turci. 1950. Olej na kartóne. 50 x 35 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
Poradové číslo: | 64 |
Vyvolávacia cena: | 3 983 € |
Konečná cena: | 4 647 € |
Rok: 1930
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 26 x 20 cm
Značené: vpravo dole
Popis: Maloformátová olejomaľba Miloša A. Bazovského “Hrabáčky“ pochádza z jeho veľmi dôležitého tvorivého obdobia rokov 1929 – 1934. Podľa Karola Vaculíka bola v Bazovského vtedajších štýlových benkovských parafrázach od počiatku zásadná myšlienková odlišnosť. Nachádza ju vo „…vystupňovanej emotívnosti, silnej prítomnosti citovo-obsahovej zložky, odpore ku schéme a veľkej variabilite výrazovej, vrátane variability formových zložiek vyjadrenia “ . Bazovského prístup k hľadaniu slovenskej témy bol napokon odchodný aj miestopisne. Na rozdiel od Benku, námety nehľadá „cez Oravu a západný Liptov, ale cez zbojnícko-melancholickú, romantickú Detvu.“ Bazovského inšpirácia je zároveň oproti Benkovi radikálnejšia - nenachádza len sujety, ale aj tvarové archetypy. Detviansky kroj podmieňuje koloristickú a tvarovú architektúru obrazu: priamo v „teréne“ nachádza „… žlté – kadmiovú, chrómovú, citrónovú na ženskom oplecku, či podľa jeho vlastných slov „farebne i formove zázračnú kápku“ , i jeho duhovnú intenciu, v rámcoch ktorej sa Detvania predvádzajú čoby „zosobnenenie ideálu zbojníckej nezdolnosti a sily“ Melanchólia, rapsodickosť, baladičnosť -- všetky tieto fenomény zároveň uctievajúce i popierajúce benkovské stereotypy predvádzania slovenského mýtu predpovedajú celkom osobnostné, vnútorne hlboko prežívané maliarske prehodnotenie slovenského sujetu.
Zoznam diel autora: