28. Marec 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL P. MATEJKU NA AUKCIÁCH SOGY:
210 000,- Sk Dievča s knihou. 1941. Olej na kartóne. 37 x 32 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
200 000,- Sk Dievča s knihou. 1941. Olej na kartóne. 37 x 32 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
190 000,- Sk Pražská modelka. Okolo 1939. Tempera, gvaš na kartóne. 61 x 45 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
110 000,- Sk Pražská modelka. Okolo 1939. Tempera, gvaš na kartóne. 61 x 45 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
110 000,- Sk Zabitá holubica. 1941. Olej na plátne. 45 x 33,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
Biografia: Peter Matejka sa narodil 26. 6. 1913 v Novom Meste nad Váhom, zomrel 10. 2. 1972 v Bratislave. 1934-35 študoval na Ukrajinskej akadémii, 1935-39 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Nowak). Po štúdiách žil v rodisku, od 1945 v Bratislave. 1950-72 pôsobil pedagogicky na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1954 docent, 1966 profesor, vedúci Oddelenia monumentálnej maľby. 1940 bol na študijnom pobyte vo Viedni. 1940 mal samostatnú výstavnú premiéru v Bratislave. Po 1945 člen komisie pre reorganizáciu výtvarného života, jeden z iniciátorov založenia Slovenskej národnej galérie, Vysokej školy výtvarných umení a ďalších výtvarníckych inštitúcií. 1946-48 člen Umeleckej a vedeckej rady. Počas vojny člen Spolku slovenských výtvarných umelcov, 1945 zakladajúci člen Skupiny 29. augusta, 1946 vstúpil do pražskej Umeleckej besedy. 1946 študijná cesta do Paríža pri príležitosti výstavy mladého československého umenia. Samostatne vystavoval v Novom meste nad Váhom (1934), Bratislave (1940, 1943 s Pribišom, 1948, 1949, 1959, 1963, 1964), Prahe (1946). Výstavy súborného diela mal v Bratislave (1983, Slovenská národná galéria), Prahe (1983, Národní galerie) a Banskej Bystrici (1984, Oblastná galéria). Z literatúry: Kára, Ľ.: Peter Matejka. Bratislava 1963; Bachratý, B.: Peter Matejka. Bratislava 1978); Bartošová-Pinterová, Z.: Peter Matejka - súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1983.
Poradové číslo: | 84 |
Vyvolávacia cena: | 10 954 € |
Konečná cena: | 11 120 € |
Rok: okolo 1940
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 100 cm
Značené: vpravo dole „P. Matejka“
Popis: Rozmerná olejomaľba Petra Matejku „Krajina od Nového Mesta“ je zberateľsky vzácnou ukážkou je ranej tvorby. Obrazy pochádzajúce z obdobia akademického školenia u Nowaka, i z doby krátko po ich predčasnom ukončení dosvedčujú, že Matejka patril k tým, ktorí učiteľovu lekciu prijali doslovne. Ba viac -- ešte viac nadsadil citovú, zmyslovú a pôžitkársku stránku profesorovej maľby (Akt, 1937; Kytica, 1938; Pražská modelka, 1938; Krajina, 1938; Dievča s Čadce, 1938; Ležiaca -- Spiaca žena, 1938; Kytica I, II, 1939; Krajina I, II, 1940; Zátišie s ovocím, 1940). Preto, keď sa roku 1939 vracia domov, stojí pre tým istým problémom, ktorý len pred časom fascinujúcim spôsobom vyriešil jeho starší druh Ján Mudroch a stal sa tak zaslúžene vedúcou osobnosťou bratislavskej vetvy generácie. Pred rozhodnutím medzi priamočiarym inotajom a mnohoznačným symbolom. Ako už vieme, Mudroch vo svojej zrelej maľbe zvolil jednoznačne prvú možnosť a Matejka sa sprvoti pobral tou istou cestou. Prvé závažnejšie obrazy "slovenského" obdobia (Kytica, 1940; Zabitá holubica, 1941; Zátišie s mŕtvym vtákom, 1941; Chudobná, 1941; Dievča pri okne, 1941; Dedinčanka, 1941; Chlapec s baretkou, 1942) využívaním poetiky fragmentarizácie reality, osamenia jej vecných útržkov v tajomnom svete obrazu, vlastne len kopírujú spôsob inotajného iskrenia medzi "skutočnostným" a "výtvarným" tak, ako sa to už dávnejšie zaužívalo v celom generačnom názorovom spektre. Aj narážky na vojnovú realitu v "Zabitej holubici", či sociálny sentiment "Chudobnej", alebo "Chlapca s baretkou" sa nevymykajú z podobných generačných riešení.
Zoznam diel autora: