28. Marec 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL V. HLOŽNÍKA NA AUKCIÁCH SOGY:
160 000,- Sk Apokalypsa. 1946. Tempera, gvaš na papieri. 54 x 75 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
115 000,- Sk Krasojazdkyňa. 1947. Tempera na papieri. 43 x 57 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
110 000,- Sk Most nad Tiberom. 1946. Olej na sololite. 50 x 70 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
110 000,- Sk Krasojazdkyňa. 1946. Olejová tempra na kartóne. 37 x 28 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
Biografia: Vincent Hložník sa narodil 22. 10. 1919 vo Svederníku pri Žiline. 1937-42 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Kysela, Novák). 1943 sa usadil v Žiline, 1944 v rodnom Svederníku pri Žiline. 1945-49 bol členom pražského spolku Mánes. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1948 študijná cesta do Talianska, získal cenu a čestné uznanie na medzinárodnej výstave vo Forte dei Armi. Od 1946 sa začal rovnocenne s maľbou venovať aj grafike. 1952-72 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1958 profesor, 1960-64 rektor, zároveň vedúci oddelenia voľnej grafiky a ilustrácie. Najdôležitejšie výstavy súborného diela mal v Bratislave (1975, 1983, 1984, Slovenská národná galéria). 1958 sa zúčastnil na benátskom Bienále, kde dostal cenu Brightovej nadácie. Z literatúry: Matuštík, R.: Vincent Hložník. Maľba a grafika 1941-1961. Bratislava 1962; Peterajová, Ľ.: Vincent Hložník. Umenie proti fašizmu. Tvorba rokov 1939-1945. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1975; Abelovský, J., Trojanová, E.: Vincent Hložník. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria, Bratislava 1984.
Poradové číslo: | 85 |
Vyvolávacia cena: | 1 992 € |
Konečná cena: | 3 651 € |
Rok: 1949
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 48 x 70 cm
Značené: vpravo dole „V. Hložník 49“
Popis: Olejomaľba Vincenta Hložníka dokladá „dekoratívnu“ líniu jeho ranej, umelecko-historicky nacennejšej tvorby. Svoj počiatok má v rokoch 1943—1946, kedy reguje na príklad Petra Matejku, jednoznačným sklonom ku konštruktívnosti a vybrúsenosti obrazovej kompozície. Obrazová kresba sa upokojuje, prevládajúca zeleno modrá škála prechádza do tlmeného tónu zemitých farieb. Nočné lokály, kaviarne rozšíria motívy žehliarok, umývačiek, žien opustených v čakárňach a krytoch, rovnako ako námety čerpajúce z intimity rodinného života maliara. Prevládajú pastely, čo samo vedie maliara k sceľovaniu a zjednodušovaniu tvaru (V kryte, 1942; Žehliarky, 1943; Žehliarka, 1943). No to bolo len akési vyvažujúce "vydýchnutie na ťažkej ceste", chvíľkový ústup od individuálnej zangažovanosti. Zopakovalo sa ešte raz v samom závere štyridsiatych rokov, keď racionalizujúca vlna jednej stránky jeho talentu vynesie na povrch dovtedy neznáme, opojenie ornamentálnou plošnosťou tvaru. Toto, v celom jeho diele výnimočné, "dekoratívne obdobie" malo tri tematické okruhy: obrazy s talianskymi motívmi vznikajúce počas umelcovho tamojšieho pobytu v roku 1948, priemyselné námety -- železničné staničky a benzínové pumpy a napokon krajiny z okolia rodného Svederníka (Činžiaky, 1948; Plynojem, 1948; Benzínová pumpa, 1949; Žižkovský viadukt, 1949; Pri Tibere, 1949; Prístav v Anziu, 1949; Z Ríma, 1949; Žriedlo, 1949; Loďky, 1949; Krajina s červenou strechou, 1949; Mesiac, 1949).
Zoznam diel autora: