06. Jún 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL D. SKUTECKÉHO NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
18 905,- EUR Obed kotlárov. 1899. Olej na plátne, 105 x 153 cm. Christies, New York 1999
14 035,- EUR Putujúci Žid. 1899. Olej na plátne, 130 x 90 cm. Kieslebach, Budapest 2001
13 528,- EUR Bez práce nie sú koláče. Olej na plátne, 82x 112 cm. Sotheby, Londýn 2004
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL D. SKUTECKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
455 000,- Sk Pri modlitbe. Okolo 1885-1903. Olej na plátne. 70 x 50 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
405 000,- Sk Vyšívajúca dáma. 1898. Olej na plátne. 66 x 53 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
285 000,- Sk Portrét Ferdinanda Skuteckého. 1909. Olej na plátne. 71 x 35 cm (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
280 000,- Sk Spisovateľ Kálmán Miksáth s manželkou. Okolo 1885. Olej na plátne. 95 x 125 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
140 000,- Sk Portrét mladého muža. 1902. Olej na plátne. 66 x 53 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
140 000,- Sk Výročný trh na móle. 1873. Akvarel na papieri, dublované na kartóne. 22 x 28,5 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
125 000,- Sk Krásna Benátčanka. Okolo 1880. Olej na plátne. 30,5 x 23 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
Biografia: Dominik Skutecký (Skutezký, Skutetzký) sa narodil 14. 2. 1849 v Gajaroch, zomrel 13. 3. 1921 v Banskej Bystrici. Od 1853 žil vo Viedni, učil sa u sochára J. Meixnera. 1865-66 v prípravnej maliarskej škole v triede historického maliarstva a 1866-67 v škole historického maliarstva Akadémie výtvarných umení vo Viedni (prof. Wurzinger, Engherth, Blaas, Geiger). 1867-70 študijný pobyt na škole historického maliarstva v Benátkach (prof. Molmenti). 1870-71 žil v Mníchove, 1871-75 pravdepodobne vo Viedni, 1876-84 v Benátkach, 1884 vo Viedni, 1884-86 v Banskej Bystrici, 1886-1889 v Benátkach, 1889-1921 v Banskej Bystrici. Benátky navštívil ešte aj v rokoch 1894 a 1903. Po vzniku Československej republiky sa zúčastnil prvej výstavy slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši (1919). Bol garantom založenia menšinového výtvarného spolku so sídlom v Banskej Bystrici- Jednoty výtvarných umelcov Slovenska (1921). 1995 bola v Oblastnej galérii v Banskej Bystrici sprístupnená stála expozícia umelcovho diela. Z literatúry: Tilkovský, V.: Dominik Skutecký. Život a dielo. Bratislava 1954; Keleti, M.: Dominik Skutecký. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1976.
Poradové číslo: | 35 |
Vyvolávacia cena: | 5 145 € |
Konečná cena: | 8 298 € |
Rok: 1895 - 1896
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 55 x 75
Značené: nie
Popis: K predkladanému neznačenému dielu "Hámor" priložený umelecko-historický posudok z mája 2002, spracovaný Štátnou galériou v Banskej Bystrici (táto galéria spravuje pozostalosť dominika Skuteckého). Posudok vypracovali dr. Zuzana Bartková a Alena Vrbanová. Podľa expertízy je dielo atribuované Dominikovi Skuteckému, datované do obdobia rokov 1895 - 1896 a ocenené na 150 000,- Sk.
Znalkyne tvrdia, že "... je možné, že prítomný olej vznikol na počiatku éry pracovného žánru. Je skôr dokladom dokumentovania maliarsky zaujímavého prostredia než výsledkom jeho umeleckého hodnotenia". Podľa znalkýň je takisto doložiteľné že "prítomná štúdia vznikla v ateliéri bezprostredne po skutočnom zážitku. Je však pravdepodobné aj to, že vznikla ako rekonštrukcia kováčskej dielne na základe opakovaných návštev nielen jedného ale viac interiérov dielní, teda zo sumy prípravných náčrtov. ... To by vysvetľovalo v realite sotva existujúce, skôr klasicistným duchom premyslené rafinované zámerné zostavenie hmôt a tvarov tak, aby akcentovali pre maliara príznačný fakt". V závere posudku znalkyne tvrdia: "... dôsledná analytická popisnosť povrchov, ktorá nezohľadňuje ani konštruktívne princípy definovania jednotlivých tvarov svetlom a tieňom ... , ani zákonitosti ich priestorových vzťahov, rozptýlenosť, nevýrazná, rozpačitá obsahová diferencovanosť jednotlivostí - navodzujú pochybnosti o autorstve. Naproti tomu nepochybný konštruktívny úmysel a veľmi jasný cielený kompozičný zámer - dovoľuje autorstvo potvrdiť.
Od roku 1887 až takmer do záveru života namaľoval Dominik Skutecký približne pol stovky plátien, v ktorých -- štýlovo podobne ako o tri desaťročia starší, nemecký Adolf Menzel -- spájal realisticko-romantickú luministiku s niektorými efektmi impresionizmu. Sprvoti tak robil určite v jedinom záujme: sprostredkovať fascinujúcu, dramatickú hru svetla a tieňa v preňho celkom novom priemyslovom žánre. Väčšina týchto obrazov zostala rozhodne viac prízvukovaním esteticky pôsobivých stránok "divadla práce", než jej realistickým obrazom (i keď ako pomôcku pri ich dokončovaní používal niekedy i dokumentárne fotografie). Odpočiatku sa preto vedie i tichý spor o mimovýtvarných významoch Skuteckého záverečného diela (Obed kotlárov, okolo 1899; Príprava obeda, okolo 1900; Pri vyhni, okolo 1904; Chvíľa oddychu -- Prestávka, okolo 1915; Pred obedom, pred 1915; Odpočívajúci kotlár, 1918 a viaceré ďaľšíe). Dôležitejšie sa zdá byť iné: hoci Skutecký pochopil výrazové možnosti nových maliarskych prostriedkov, ani on ich nedokázal alebo nechcel využiť skutočne radikálnym, impresionistickým spôsobom. Estetiku svetla a s tým spojenú nadsadenú farebnosť predvádzal symbolicky. Významovo bola vyprázdnená len v skorších variantoch témy. Postupne ju čoraz viac obaľoval sentimentálnymi, trpiteľskými názvukmi vcítenia sa, sebaprojektovania do úbohosti, beznádeje a bezvýchodiskovosti existencie človeka práce. Viditeľne sa to prejavilo v úprave sujetu: sprvoti aktívny, pracujúci valciar je neskôr spodobovaný vo chvíľach únavy, odpočinku. A práve tieto polohy smútku, melanchólie, rezignovanosti, ovládajúce významovú atmosféru časti Skuteckého obrazov z hámrov, odkazujú jeho neskorú maľbu, na rozdiel od jej počiatkov, živených nezáväzným optimizmom, vcelku jednoznačne do problematiky stredoeurópskej impresívnej maľby, ovládanej rovnako nadčasovým vcítením sa do univerzálnych problémov človeka, ako aj celkom časovým, prízemným naturalizmom.
Zoznam diel autora: