06. Jún 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY AKVARELOVÝCH A KRESBOVÝCH DIEL L. ČEMICKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
32 000,- Sk Liptov II. 1975. Akvarel na papieri. 38 x 55 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
31 000,- Sk Dve ženy. 1939. Kresba uhľom na zažltlom papieri. 29,5 x 42 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
26 000,- Sk Krajina po daždi. Okolo 1928. Akvarel na kartóne. 45 x 58 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
22 000,- Sk Sediaca. 1948. Olejová tempera na papieri. 40 x 52 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
20 000,- Sk Sediaca. 1948. Olejová tempera na papieri. 40 x 52 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9.
Biografia: Ladislav Čemický sa narodil 24. 3. 1909 v Čemiciach, zomrel 6. 1. 2000 v Stupave. 1929-34 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Csók, Glatz, Kandó). 1932 absolvoval tajnú marxistickú školu, kontakty s komunistickým spolkom Sarló (Kosák). 1934 študijný pobyt vo Viedni, pobyt v maliarskej kolónii J. Alexyho v Piešťanoch. 1935-36 štipendijný pobyt v Paríži. 1937 trojmesačný študijný pobyt v Taliansku (Benátky, Florencia, Rím, Neapol). 1938 pobyt v Paríži, po návrate sa usadil v Bratislave. 1945-47 žil v Martine, od 1947 znovu v Bratislave, stal sa členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1949-76 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Samostatné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1932), Košiciach (1937), Bratislave (1936, 1939, 1940, 1942, 1943). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Košiciach (1979), Liptovskom Mikuláši (1989- dielo 1926-1948, Galéria P. M. Bohúňa) a Bratislave (1989, Slovenská národná galéria). Z literatúry: Tilkovský, V.: Ladislav Čemický. Bratislava 1962; Abelovský, J.: Ladislav Čemický. Dielo rokov 1926-1948. Kat. výst. Liptovský Mikuláš, Galéria P. M. Bohúňa 1989.
Poradové číslo: | 99 |
Vyvolávacia cena: | 730 € |
Konečná cena: | 929 € |
Rok: 1944
Technika: akvarel na výkresovom papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 57 cm
Značené: vpravo dole "944"
Popis: Akvarel "V parku" pochádza z najlepšieho tvorivého obdobia Ladislava Čemického. Raná tvorba tohto maliara bola donedávna známa a publikovaná iba útržkovito. Táto skutočnosť i neskoršie umelcove dogmatické politické postoje na začiatku päťdesiatych rokov spôsobili, že jeho umelecký vklad zostal celkom nespravodlivo nedocenený. Osudový význam pre budúceho maliara malo zoznámenie s Zoltánom Palugyayom, ich spoločné prázdninové maľovanie na Liptove. Podľa jeho vlastných slov, ho Palugyay naučil "nielen vidieť a zachytiť, ale aj zhodnotiť slovenskú krajinu... preberal som i jeho technický prednes". Otec nášho moderného akvarelu nebol vtedy ešte na vrchole vlastného umenia. Ten prišiel až neskôr, po roku 1930 v spoločnej práci s Bazovským a Alexym. Napriek tomu zapôsobil na Čemického natoľko, že akvarel sa mu stal celoživotnou vášňou. Akvarelová technika svojou priehľadnosťou farieb, ich jedinečnou svietivosťou a jemnosťou dokonale vyhovovala Čemického umeleckému naturelu. Túto stránku jeho umeleckých sklonov ešte viac podporili budapeštianske štúdiá (1929--1934). Najmä ich prvé tri roky, kedy našiel šťastné spojenie vlastných talentových predpokladov s pedagogickou praxou Istvána Csóka.
Zoznam diel autora: