06. Jún 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. MEDNYÁNSZKEHO NA AUKCIÁCH SOGY:
2 150 000,- Sk Železná brána. Okolo 1900. 120 x 200 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
1 050 000,- Sk Sediaci tulák. Okolo 1895. Olej na plátne dublované. 59 x 73 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
775 000,- Sk Lesná cesta. Okolo 1890. Olej na plátne. 76 x 50 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
690 000,- Sk Pohľad na Tatry. Okolo 1905. Olej na plátne. 73 x 100 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
580 000,- Sk Zimná krajina. Okolo 1890. Olej na plátne. 39 x 59 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
460 000,- Sk Jazero v Alpách. Okolo 1885. Olej na plátne. 53 x 70 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
460 000,- Sk Predjarie. Okolo 1900. Olej na plátne. 42,5 x 53 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
Biografia: Ladislav Mednyánszky sa narodil sa 23. 4. 1852 v Beckove, zomrel 17. 4. 1919 vo Viedni. 1863-1865 súkromne študoval u rakúskeho maliara T. Endera. 1872-73 študoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Strähuber, Seitz). 1873-75 študoval na École des Beaux-Arts v Paríži (prof. Pils). V Paríži pôsobil do 1878 v prenajatom ateliéri na Montmartre a potom ešte v 1889-92 a 1896-97. 1877 vystavoval na parížskom Salóne. Prvý pobyt v Barbizone s O. Redonom, L. Páalom a K. Bodmerom. Výstava v Mücsarnoku v Budapešti. 1878 študijná cesta do Talianska. 1879 návrat na Slovensko. Maľoval v Beckove, Strážkach a Šarišských Jarovniciach, kde sa zoznámil so Szinyeim-Mersem. 1882 vystavoval na medzinárodnej výstave vo Viedni. 1884-1887 si prenajal v Budapešti ateliér, pravidelne sa vracal do Beckova a Strážok (na Slovensku bol aj v lete 1888 a 1889). Na jeseň 1889 odišiel do Paríža, navštívil aj Barbizon, Normandiu a Bretónsko. 1895 smrť otca, v nasledujúcom roku posledný odchod do Paríža. 1897 súborná výstava v Galérii Georgesa Petita v Paríži. V záverečnej etape tvorby sa usadil v Budapešti, pravidelne chodieval na Slovensko a do Viedne. 1898 sa zoznámil s obchodníkom s obrazmi J. Wolfnerom, ktorý odvtedy umelca finančne zabezpečoval. Cesty po Uhorsku - Budín, Vacov (1907), Balaton (1908), Sedmohradsko (1912). Každoročné letné pobyty v Beckove, Strážkach, Piešťanoch, Kráľovej, Širkovciach. 1914 odišiel ako dobrovoľník - frontový výtvarník na ruský a neskôr na taliansky front. Z literatúry: Malonyay, D.: Mednyánszky. Budapešť 1905; Kállai, E.: Mednyánszky László. Budapešť 1943; Vámošiová, S.: Slovenská krajina v diele Ladislava Mednyánszkeho. In: Z novších výtvarných dejín Slovenska. Bratislava 1962, s. 39--146; Bresztyánszky, I.: Mednyánszky László. Budapešť 1963; Egri, M.: Mednyánszky László. Budapešť, 1975; Vaculík, K.: Ladislav Mednyánszky -- súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1979; Aradi, N.: Mednyánszky. Budapešť 1983; Glatz, A. C.: Ladislav Mednyánszky a Strážky. Kat. stálej expozície. Bratislava, Slovenská národná galéria 1990; Zmetáková, D.: Ladislav Mednyánszky (Mednyánszky) - kresby. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995; Kol. autorov: Ladislav Mednyánszky. Kat výstavy SNG Bratislava a MNG Budapest. 2004.
Poradové číslo: | 39 |
Vyvolávacia cena: | 9 792 € |
Konečná cena: | 9 792 € |
Rok: okolo 1885
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 35,5 cm
Značené: vpravo dole "Mednyánszky"
Ďalšie vlastnosti: K dielu je priložený atest Aukčnej siene Kieselbach č. Br-033 zo dňa 7. 12. 2004
Popis: "Chlapec v klobúku" je vynikajúcim dielom žánrovej, figurálnej tvorby Ladislava Mednyánszkeho. V pozadí tohto obdobia umelcovej tvorby boli i traumatizujúce osobné okolnosti -- najmä ťažké ochorenie a potom smrť otca roku 1895. Duševná rozorvanosť, sebaspytovanie na existenciálne, posledné veci človeka, priam chorobné zaujatie obrazmi umierania, motívy prírodných katastrof a nešťastí, ale aj fantasmagorické vízie ťaživých snových výjavov celkom prevládli v motívoch maliarovej neskorej tvorby. Predchádzajúci, istým sociografickým záujmom korigovaný pohľad na život dedinského a mestského proletariátu -- cigánov, tulákov, pastierov a sedliakov vystriedali podstatnejšie metafyzické ambície. Naturalizmus obrazov typických spoločenských outsiderov čoraz viac prekrýval zovšeobecňujúci akcent, poukazujúci viac na existenciálny, než spoločenský údel človeka, na zložitosti jeho tajomného vnútorného života. Pri všetkej schopnosti vcítenia sa do situácie sociálnych vydedencov zachovával Mednyánszky rozpoznateľný, niekedy sa chce napísať, že až cynický odstup. Podsttnejšie je, že mystické vzopätie makabristického obdobia zostalo po roku 1895 už trvalým príznakom maliarovho umenia a plne prevážilo nad prvotnou naturalistickou nazeravosťou obrazov života dedinskej, či mestskej chudoby. To všetko však vyvolalo na svet štýlové zmeny Mednyánszkeho maľby. Kolorizmus podriadený významovo jednoznačným monochrómiám hnedých a okrových farieb, prirodzené rozptýlené svetlo nahradzované reflektorickými, zároveň znejasňujúcimi i vysvetľujúcimi snopmi blúdiacich svetelných lúčov. Prejavilo sa to najmä dominanciou základného farebného tónu, určujúceho duchovnú atmosféru obrazu, ale najmä dynamicky vystupňovaným "kreslením" farbou. Významy neskorých Mednyánszkeho diel takto zdôrazňovali určujúcu rolu magického ozvláštňovania, symbolického nasycovania z reality vytrhnutého, pôvodne celkom triviálneho žánrového námetu.
Zoznam diel autora: