06. Jún 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. A. BAZOVSKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
270 000,- Sk Po daždi. Okolo 1932. Olejová tempera na kartóne. 28 x 29 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
126 000,- Sk Dvaja na lavičke. Okolo 1940. Tempera na kartóne. 45 x 34 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
105 000,- Sk Chalupy na jar. Okolo 1929-33. Pastel na kartóne. 25 x 32 cm. (61. zimná aukcia, 29. 11. 2005)
98 000,- Sk Pri okopávaní. Okolo 1934. Tempera na kartóne. 49 x 38 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
91 000,- Sk Orava. 1946-48. Olejová tempera na kartóne. 28 x 20 cm. (17. jesenná aukcia, 28. 9. 1999)
Biografia: Miloš Alexander Bazovský sa narodil 11. 1. 1899 v Turanoch nad Váhom, zomrel 15. 12. 1968 v Trenčíne. Od 1918 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Réti), 1919-24 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Loukota, Bukovac, Pirner, Obrovský, Švabinský). V Prahe krátko navštevoval súkromnú školu A. Kalvodu. 1921 bol na študijnom pobyte na súkromnej maliarskej škole prof. Deluga vo Viedni. Po absolutóriu pôsobil v Turanoch, 1930-31 v Martine, 1957-62 v Čemiciach, 1962-68 v Trenčíne. 1.najdôležitejšiu výstavu súborného diela mal v Bratislave (1960-1961, Slovenská národná galéria). 1979 sprístupnená stála expozícia diela umelca v galérii M. A. Bazovského v Trenčíne, ktorá spravuje maliarovu pozostalosť. Z literatúry: Cincík, J.: Miloš A. Bazovský. Náčrty. Martin 1945; Vaculík, K.: Miloš Bazovský. Bratislava 1958; Vaculík, K.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1967; Abelovský, J., Ruttkay, J.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 77 |
Vyvolávacia cena: | 3 983 € |
Konečná cena: | 3 983 € |
Rok: 1952-57
Technika: tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 29 x 22 cm
Značené: nie
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane obrazu oceňovacia nálepka n.p. Dielo - SFVU z 2.5 1962
Popis: Maloformátová tempera "Stodola" je vynikajúcim dielom záverečnej tvorby Miloša A. Bazovského rokov 1952 - 57. Vtedy, v úplnom osamení, ako jeden z mála účastníkov heroických dôb medzivojnovej moderny, nekompromisne udržiaval jej kontinuitu. A stvoril diela, ktoré patria k vrcholom nielen jeho umenia, ale znamenajú i nóvum v rámcoch nášho povojnového výtvarného diania vôbec: "... zhruba od roku 1952... začína klásť väčšmi ako predtým dôraz na výtvarné vyzdvihovanie, ozvláštňovanie vertikálnych zložiek obrazovej skladby. Výraznejšie artikuluje tvar, siluetu i plochu maľovaných predmetov, znásobuje aj účinnosť farebného podania.... Horúcu sústavu červenohnedých, zlatistookrových a červených ... vystrieda iná farebná zostava, najmä výbuchy zelených a žltých. Namiesto maľby "alla prima"... začína uprednostňovať... maľbu na pomaľovaných materiáloch. Pritom veľmi uvážene a s rafinovaným vkusom využíva fragmenty čiastočne pomaľovaných pozadí alebo aj celých svojich starších obrazov na vytvorenie nových farebných i štrukturálnych efektov, na prekvapujúce tvarové i farebné kombinácie". (Karol Vaculík). Aj predtým z času na čas využívaný postup sebacitácií tak nachádza v záverečnom fortissime Bazovského umenia ústredné postavenie. Je prejavom dosiahnutého maliarskeho poznania, výtvarnej suverenity, ale aj čímsi viac: obracanie sa k "sebe samému",obmeny a kombinácie predchádzajúcich riešení sú tou najschodnejšou a najprirodzenejšou cestou zvnútorňovania obrazu, zbaveného raz a navždy nadbytočných literárnych konotácií. Tak Bazovský (v príznačných technických prechodoch medzi gvašom a olejom) obmieňa vlastný erbový motív dedinského kostolíka (Krajina so sýpkou a kostolíkom. 1952, Krajina s kostolíkom, sýpkou a člnom, 1952 - 1953), či rozmanité konfigurácie fragmentov dedinskej architektúry Oravy -- stodoly, senníky, domy, chalupy, samoty (Jesenný motív z Oravy, okolo 1952, Večer, 1953, Oravská dedina, okolo 1953, Samota- Gazdovstvo v zelenom, okolo 1952, Oravské humná, 1952 - 1953, Drevená dedinka, 1953). Metóda voľného, od triviálnej reality nezávislého narábanie s "hotovými" tvarovými, vecmými i figurálnymi sekvenciami, ich permutačné obmeňovanie však zároveň vyvolá na svet i celkom nový výraz: vytvára sa tak priestor pre "vizionárske halucinačné obrazy a kombinácie, plné výtvarnej poézie a emotívnej sugescie..." (Karol Vaculík).
Zoznam diel autora: