03. Október 2006
Biografia: Maliar, grafik, scénograf, výtvarný kritik a spisovateľ Jozef Čapek sa narodil 23. 3. 1887 v Hronove, zomrel 1945 v koncentračnom tábore Bergen-Belsen. 1904 – 1910 študoval na Umelecko – priemyslovej škole v Prahe (prof. Dítě, Mašek). Počas študijných rokov vstúpil do literárneho života príspevkami do časopisov (často s bratom Karlom) a vstrebával podnety pražskej avantgardy, najmä z okolia OSMY. 1910 – 11 študijná cesta do Paríža, krátko v Španielsku, 1912 znova v Paríži. Rozhodujúcim podnetom sa mu stal príklad Picassa a Braquea, ktorých tvorbu od počiatku chápal ako základňu, nie však presnú metódu vlastnej tvorby. Toto poňatie viedlo tiež k rozchodu so Skupinou výtvarných umelcov, ktorej založenia a riadenia skupinového časopisu Umělecký měsíčník sa intenzívne zúčastnil (1911 – 12). Krátko bol členom SVÚ Mánes a redaktorom časopisu Volné směry (1912 – 13). Neskôr stál pri vzniku časopisu Červen, ktorý bol platformou ďalšej avantgardnej skupiny Tvrdošijní. Východisko Čapkovho maliarskeho vývoja sa formovalo v podstate už pred prvou svetovou vojnou v pražskom prostredí podľa príkladu súdobých prejavov fauvizmu, expresionizmu a najmä kubizmu. Už v raných dielach Pijan (1912-13), Novostavba (1913), Kolovrátkár (1913) klíčila jeho osobitá modifikácia kubizmu, prelínajúca sa so zdôraznením analytickej, syntetickej, alebo expresívnej zložky, s príznačnou citlivosťou k zreteľom sociálnym (tzv. obdobie periférie s baladickými obrazmi chlapov – Zlé svedomie (1926). Ďalšie obdobie zdôrazňovalo krajinné a detské sujety (1928 – 33) a rozpracovávalo prvok znakovej skratky ako nositeľa významu – Zasnežená dedina (1928), Deti s fialkami (1930). V nasledujúcich rokoch Čapek rozpracováva východiská vlastného programu v dvoch smeroch. Maluje jednak plátna veľkej obsahovej závažnosti a veľkorysého poňatia – Ťažko (1937), cyklus Kvetinárok, Nocí a Rybárov, a jednak obrazy dekoratívnej hravosti, radostnej či humornej pôsobivosti (najmä detské krajinné a figurálne motívy). Torzo obrazových cyklov Oheň a Túžba (1938 – 39), ktorý mal dovŕšiť už neuskutočnený cyklus Víťazstvo, tvorí už záver predčasne ukončeného maliarskeho diela. Z literatúry: Pečírka, J.: Jozef Čapek. Praha 1961; Slavík, J., Opelík, J.: Jozef Čapek. Praha 1996.
Poradové číslo: | 193 |
Vyvolávacia cena: | 8 298 € |
Konečná cena: | 14 273 € |
Rok: 1915
Technika: tuš, akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 58,7 x 37,6 cm
Značené: v strede dole „Josef Čapek 1915“
Ďalšie vlastnosti: K dielu je priložený znalecký posudok Mgr. Vlastimila Tetivu potvrdzujúci jeho pravosť.
Popis: Predkladané dielo J. Čapeka „Chlapec s obručou“ je podľa posudku príznačnou prácou obdobia rokov 1913 – 16, kedy sa v Čapkových kresbách „stretávame s krajinárskymi motívmi a zátiším, ale aj s hlavným námetovým okruhom, ktorým sú izolované ľudské postavy a hlavy. Väčšinou sa jedná o ženské tváre, alebo torzá postáv, objavujú sa aj rôzne figurálne typy so silným sociálnym aspektom (námorníci, prostitútky, deti). V roku 1915, v ktorom vznikla tiež posudzované kresba chlapca s obručou, sa rozširuje tvarotvorná základňa Čapkovho syntetického kubizmu. Dochádza k novej formulácii objavenej znakovej reči; zreteľne sa tak rysuje autorovo úsilie o zjednodušenie formotvorných prostriedkov. ... Na rozdiel od grafiky, ktorá sa v tomto období už dosť vzďaľuje od kubizmu, uchovávajú si Čapkove kresby z roku 1915 oveľa viac kubistických rysov. Ako príklad by som uviedol akvarel Stojaci muž (1915, perokresba, akvarel, papier, 49, 4 x 35 cm). ... Pri Stojacom mužovi je práca s farbou striedmejšia; je naznačená len základná farebná osnova. Z tohto pohľadu má Chlapec s obručou bližšie k pastelu Váza na okne (1915, kresba tušom, pastel, 45 x 36, 5 cm), kde koloristický kontrast červenej a modrej sa na bielom podklade už prehlušuje tenkými líniami naznačenú rytmickú sústavu kubistických tvarových prvkov. Rovnaký spôsob práce s farbou je typický i pre posudzované dielo. Jozef Čapek v ňom, svojským spôsobom a v redukovanom prevedení zareagoval na podnet Delaunayovho orfizmu, ide o „naroubování ostré fauvistické barevnosti na kubistickou konstrukci“ (J. Slavík, J. Opelík, c.d. 184). ... Tiež grafologický charakter (spôsob prevedenia) signatúry, umiestnej dole uprostred, zodpovedá typu (spôsobu) autorovho podpisu. Bol porovnávaný s identickými signatúrami iných Čapkových kresieb, pochádzajúcimi z tohto časového obdobia a typológia písma sa zhoduje. V prípade kresby „Stojaci muž s obručou“ je možné konštatovať, že sa jedná o vysoko kvalitnú prácu galerijnej hodnoty, ktorej autorom je Jozef Čapek... “.
Zoznam diel autora: