03. Október 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. KOLLÁRA NA AUKCIÁCH SOGY:
84 000,- Sk Trh v Banskej Štiavnici. Okolo 1935. Olej na plátne. 50 x 60 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
60 000,- Sk Na trhu v Banskej Štiavnici. Okolo 1930. Olej na plátne. 60 x 50 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
52 000,- Sk Pohľad na Štiavnicu. 1965. Olej na lepenke. 60 x 68 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
50 000,- Sk Zátišie s bažantom. Okolo 1930. Olej. 49 x 65 cm. (1. jarná aukcia, 13. 3. 1997)
44 000,- Sk Kytica v zelenej váze. Okolo 1945. Olej na maliarskej lepenke. 70 x 60 cm. (14. jarná aukcia, 16. 3. 1999)
42 000,- Sk Pohľad na Starý hrad v Banskej Štiavnici. 1947. Olej na plátne. 58 x 47 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
Poradové číslo: | 21 |
Vyvolávacia cena: | 3 253 € |
Konečná cena: | 4 979 € |
Rok: okolo 1930
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 60 cm
Značené: vpravo dole „J Kollár“
Popis: „Trh v Banskej Štiavnici“ možno považovať za typické, nesporne galerijné dielo Jozefa Kollára z jeho najlepšieho tvorivého obdobia. Okrem banskoštiavnických krajín maľoval totiž hlavne výjavy z miestnych trhov a jarmokov. Jeho hýrivo štylizované ľudové scény však zostávali vždy len v polohe bezprostredného maliarskeho postrehu, bez inak obvyklej dekorativizujúcej štylistiky. Rozhodujúcim okamihom jeho maliarskeho vývinu bolo účinkovanie v piešťanskej maliarskej kolónii (1935-1936). Vo vzájomnom ovplyvnení s Alexym a Palugyayom tu objavuje erbový, skryto symbolický, panteistický motív topoľov pretínajúcich horizont považskej krajiny. Obchodné renomé Jozefa Kollára sa v súčastnosti ustálilo na umelecko-historickom názore klasifikujúcom tvorbu maliara ako jeden z významných príkladov senzuálneho prúdu našej medzivojnovej maľby (Gwerk, Palugyay, Koreszka, Flache, Ruttkay-Nedecký a ďalší). Táto línia našej medzivojnovej moderny nachádzala svoje východiská v internacionálnom umení secesie a symbolizmu, ktoré obohacovala kultivovaným civilizmom najmä v krajinomaľbe, ale aj vo figurálnom žánri. Jozef Kollár sa od počiatku profiloval ako jeden z pokračovateľov svojho prvého učiteľa, košického Elemíra Halásza-Hradila. Neskôr na neho vplývala mníchovská maľba rozhrania storočí i koncept budapeštianskeho profesora Júliusa Rudnaya.
Zoznam diel autora: