03. Október 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL K. ONDREIČKU NA AUKCIÁCH SOGY:
170 000,- Sk Sánkovačka. 1932. Olej na plátne. 90 x 100 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
120 000,- Sk Drevári. Okolo 1928. Olej na plátne. 80 x 59,5 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
69 000,- Sk S obedom. Okolo 1932. Olej na plátne. 77 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
42 000,- Sk Matka s dieťaťom (S hrabľami). Okolo 1930. Olej. 56 x 19 cm. (1. jarná aukcia, 13. 3. 1997)
Biografia: Karol Ondreička sa narodil 23. 2. 1898 v Dubnici nad Váhom, zomrel 13. 12. 1961 v Bratislave. 1920-27 študoval na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe (prof. Schusser, Mašek). 1927-28 učiteľ kreslenia v Komárne, 1931-33 v Kláštore pod Znievom, 1933-35 vo Vrútkach. Od 1935 žil v Martine. 1945 založil s Benkom, sochárom Štefunkom a maliarom Makovickým konzervatívne výtvarné združenie Trojštít. Venoval sa tiež zakldateľským spôsobom knižnej ilustrácii pre deti. Súborné výstavy mal v Trenčianskych Tepliciach (1964), Bratislave (1965), Nitre (1965). Z literatúry: Dúbravský, V.: Karol Ondreička. Bratislava 1975.
Poradové číslo: | 5 |
Vyvolávacia cena: | 1 394 € |
Konečná cena: | 1 394 € |
Rok: okolo 1928 - 35
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 92 x 110 cm
Značené: vpravo dole „K. Ondreička“
Popis: Olejomaľba „Pri ohníku – Zbojníci“ je najmä zo zreteľa jej ikonografie typickým dielom Karola Ondreičku z obdobia jeho pobytu v Kláštore pod Znievom (Dedina, 1932; Zima, 1932; Cigánsky pohreb, 1933; Z pohrebu, 1931; Obed drevorubača, 1932; Zvážanie dreva, 1934), ktorému tesne prechádzali zemité, často satirickým nadhľadom predznačené žánrové maľby (Zbojnícky chodníček, 1928; Pytliaci, 1928; Na prievoze, 1928; Trafila kosa na kameň, 1930). Táto Ondreičkova síce krátka, ale neobyčajne silná expresívna perióda dáva jeho maľbu do súvisu so sociálnym žánrom Weinera, Flacheho, Ruttkaya, ale aj anacionálnym panteizmom Palugyaya, či Gwerka. Celok Ondreičkovej maľby sa však vzpiera takémuto zaradeniu: uprednostňoval skôr patriachálnu idylickosť v polohe zvláštneho primitivizmu upomínajúceho, podľa dobovej kritiky, Chavannesa a Hodlera. Azda najznámejší Ondreičkov obraz v tomto duchu "Madona slovenských hôr" z roku 1928 bol pôvodne zamýšľaný ako nástenná maľba a odtiaľ možno plynuli takéto trochu preceňujúce porovnania. Ondreičkovo spojenie biblického motívu a slovenskej horskej krajiny má však širší význam, než aby bolo len ďalším dôkazom tendenčnej symboliky tejto línie našej novodobej maľby. Je dokladom pretrvávania dobového presvedčenia o nevyhnutnosti obohatenia domácej, národne predchnutej maľby vzormi klasického európskeho maliarstva. Ondreička sa celkom jednoznačne priklonil k tomuto konzervatívnemu názoru. Podporila ho v ňom i skúsenosť talianskej študijnej cesty v roku 1925, ktorá ho inšpirovala k rozšíreniu tradičného ikonografického arzenálu poučením na talianskom quattrocente. Vyšli mu z toho nielen obrazové selanky poľovníckych výjavov, ale aj mnohofigurálne žánre zo života lesných robotníkov, ktorých idylickosť je popieraná karikujúcou, geometrizujúcou štylizáciou figurálneho tvaru (Pytliaci, 1928; Obed drevorubača, 1935; Drevorubači, 1942).
Zoznam diel autora: