03. Október 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. GUDERNU NA AUKCIÁCH SOGY:
125 000,- Sk Kubistická žena. 1947. Tuš, tempera, akvarel na papieri. 40 x 26 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
102 000,- Sk Zátišie. 1959. Pastel, tempera na kartóne. 51 x 72 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
92 000,- Sk Zátišie so sochou. 1961. Tempera na kartóne. 68 x 85 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
80 000,- Sk Zátišie so sochou. 1961. Tempera na papieri. 61 x 85 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
80 000,- Sk Milenci. 1957. Kombinovaná technika na papieri. 46 x 30,5 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
79 000,- Sk Zátišie s lampou. 1966. Tempera na kartóne. 61 x 83 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
62 000,- Sk Umelci a gymnastka. Okolo 1955. Tempera na kartóne. 60 x 105 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
Poradové číslo: | 86 |
Vyvolávacia cena: | 597 € |
Konečná cena: | 1 394 € |
Rok: 1943
Technika: kombinovaná technika na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 17 x 23 cm
Značené: vpravo dole „Guderna 43“
Popis: „Zátišie s ovocím“ je zo zberateľského hľadiska zaujímavým príkladom začiatkov Ladislava Gudernu. Guderna svojimi štúdiami a začiatočnými výtvarnými hľadaniami akoby v skratke obsiahol všetky domáce východiská vlastnej generácie. Ako účastník večerných kurzov na bratislavskej Škole umeleckých remesiel stihol ešte pedagogické pôsobenie Ľudovíta Fullu. Necelé dva roky Mudrochovej lektúry boli už sprevádzané samostatnou intelektuálnou, teoretickou i umeleckou aktivitou v okruhu nadrealistických zborníkov. Gudernove ilustrácie nadrealistickej poézie, ale aj Apollinairových básní, či ľudovej rozprávky Slncový kôň (1941), zostali svojím veristickým symbolizmom -- popri Fábryho a Marenčinových kolážach i raných kresbách Semiana - najreprezentatívnejším plodom priamych kontaktov nášho výtvarného umenia so súdobým nadrealizmom. Oveľa menej však bola vyhranená Gudernova maľba spred roku 1946. Je ťažko klasifikovateľnou spleťou vplyvov, poučení a parafráz: okrem majerníkovského Jazdca (1943), mudrochovského Zátišia so džbánom (1943) a Maliara (1942), nájdeme v tomto období i celkom voľné analógie staršieho senzuálneho civilizmu (Robotníci, 1941) i sentimentu sociálneho umenia (Chudobní, 1941). S ohľadom na maliarov neskorší vývin treba považovať za najdôležitejšie diela, zhodnocujúce preduchovnelá kontúru Rouaulta, i jeho metafyzickú farebnú výrazovosť (Ulica v zime, 1943).
Zoznam diel autora: