03. Október 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. MEDNYÁNSZKEHO NA AUKCIÁCH SOGY:
2 150 000,- Sk Železná brána. Okolo 1900. 120 x 200 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
1 050 000,- Sk Sediaci tulák. Okolo 1895. Olej na plátne dublované. 59 x 73 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
775 000,- Sk Lesná cesta. Okolo 1890. Olej na plátne. 76 x 50 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
690 000,- Sk Pohľad na Tatry. Okolo 1905. Olej na plátne. 73 x 100 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
580 000,- Sk Zimná krajina. Okolo 1890. Olej na plátne. 39 x 59 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL L. MEDNYÁNSZKEHO NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
78 660,- EUR Krajina s mostom. Olej na plátne 131 x 201 cm. Budapešť 2002
47 198,- EUR Krajina s horami. Olej na plátne. 115 x 200 cm. Budapešť 1999
35 910,- EUR Na okraji mesta. Olej na plátne. 16 x 187 cm. Budapešť 2004
31 520,- EUR Kvitnúce stromy. Olej na plátne. 71 x 101 cm. Budapešť 2003
30 160,- EUR Jesenná nálada. Olej na plátne. 120 x 111 c. Budapešť 2003
28 560,- EUR Les. Olej na plátne.v 127 x 81 cm Budapešť 2004
Biografia: Ladislav Mednyánszky sa narodil sa 23. 4. 1852 v Beckove, zomrel 17. 4. 1919 vo Viedni. 1863-1865 súkromne študoval u rakúskeho maliara T. Endera. 1872-73 študoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Strähuber, Seitz). 1873-75 študoval na École des Beaux-Arts v Paríži (prof. Pils). V Paríži pôsobil do 1878 v prenajatom ateliéri na Montmartre a potom ešte v 1889-92 a 1896-97. 1877 vystavoval na parížskom Salóne. Prvý pobyt v Barbizone s O. Redonom, L. Páalom a K. Bodmerom. Výstava v Mücsarnoku v Budapešti. 1878 študijná cesta do Talianska. 1879 návrat na Slovensko. Maľoval v Beckove, Strážkach a Šarišských Jarovniciach, kde sa zoznámil so Szinyeim-Mersem. 1882 vystavoval na medzinárodnej výstave vo Viedni. 1884-1887 si prenajal v Budapešti ateliér, pravidelne sa vracal do Beckova a Strážok (na Slovensku bol aj v lete 1888 a 1889). Na jeseň 1889 odišiel do Paríža, navštívil aj Barbizon, Normandiu a Bretónsko. 1895 smrť otca, v nasledujúcom roku posledný odchod do Paríža. 1897 súborná výstava v Galérii Georgesa Petita v Paríži. V záverečnej etape tvorby sa usadil v Budapešti, pravidelne chodieval na Slovensko a do Viedne. 1898 sa zoznámil s obchodníkom s obrazmi J. Wolfnerom, ktorý odvtedy umelca finančne zabezpečoval. Cesty po Uhorsku - Budín, Vacov (1907), Balaton (1908), Sedmohradsko (1912). Každoročné letné pobyty v Beckove, Strážkach, Piešťanoch, Kráľovej, Širkovciach. 1914 odišiel ako dobrovoľník - frontový výtvarník na ruský a neskôr na taliansky front. Z literatúry: Kol. autorov: Ladislav Mednyánszky. Kat výstavy SNG Bratislava a MNG Budapest. 2004.
Poradové číslo: | 28 |
Vyvolávacia cena: | 9 294 € |
Konečná cena: | 13 941 € |
Rok: okolo 1900
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 52 cm
Značené: vpravo dole „Mednyánszky“
Popis: „Pri rieke Poprad“ je zberateľsky atraktívnou ponukou diela Ladislava Mednyánszkeho. Podľa Vaculíka Mednyánszkeho umenie sa stalo odkazom ”jedného z najväčších umelcov, akých toto skromné, vtedy vrchovato ubité prostredie dalo svetu… Bolo to výsostne výtvarne transponované posolstvo sociálneho i umeleckého reformátora, svetobežníka, umelca nadnárodného, človeka bez vlasti a predsa bytosti hlboko zakorenenej vo svojom rodnom kraji, v prostredí svojho detstva, mužných liet a najmä trvalých návratov. Napriek častým pobytom vo svete a priam horúčkovitému presúvaniu sa z miesta na miesto Mednyánszky sa nikdy neodcudzil prostrediu, krajine, z ktorej vyšiel. Bol k nej viazaný pevnými, nerozlučnými putami vzťahov a väzieb. Slovensko a slovenská krajina, ale aj jej ľud boli pri výtvarnom hľadaní vždy určujúcim, podnecujúcim korektívom. Okrem študijných pobytov nebolo roku, aby sa s inštinktom sťahovavého vtáka nebol permanentne vracal na bezpečnú, uspokojúcu podstatu svojej materskej a otcovskej základne. Ba vlastne ani nešlo o návraty, ale iba o časté púte nepokojného ahasvera … Nebolo v minulosti okrem neho u nás umelca, ktorý by tak mnohostranne a s takou láskou ospieval slovenskú krajinu a jej ľud. Vo všetkých jej podobách a v najrozličnejších situáciách. Okolie Beckova, ale najmä podtatranských Strážok, krás Spiša, Zemplína, Šariša, ale aj iných končín Slovenska”. Stredoeurópska príslušnosť však Mednyánszkemu odpočiatku kládla aj neprekročiteľné limity, vzpierajúce sa nazeravej dôslednosti francúzskych impresionistov. Mednyánszky hranicu náladovej krajinomaľby nikdy celkom neprekročil a koniec-koncov ani nechcel prekročiť. Pre neho obraz krajiny nemal byť rovnocenný dojmu, bol mu nadovšetko šifrou, dramatickým symbolom metafyzických nápovedí. Rovnako významným dôsledkom Mednyászkeho krajinárskych pokusov bolo i celkom nové poňatie dokončenosti obrazu. V súhlase so zásadou vtedajších moderných plenéristov: ”začatý obraz je už aj obrazom dokončeným”, staval Mednyánszky tento problém do sféry osobného rozhodnutia tvorcu. Skicovitosť obrazu znamenala, že dielo prestáva byť útvarom stavaným na vopred dohodnutých akademických pravidlách. Tým, že Mednyánszky predvádzal svoju maľbu v rukopisnej odkrytosti a ponechával ju v štádiu náčrtkovitosti, predpovedal pre naše maliarstvo formuláciu obrazu v jeho modernej podobe a funkcii.
Zoznam diel autora: