03. Október 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. GALANDU NA AUKCIÁCH SOGY:
1 500 000,- Sk Sediaca (Akt ženy v červenom klobúčiku.). Okolo 1931. Olej na plátne. 47 x 33 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
370 000,- Sk Život. 1930. Tempera na kartóne. 28 x 22 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
365 000,- Sk Pastier. Okolo 1932-34. Olej na plátne. 44 x 36 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
340 000,- Sk Kankán. Okolo 1933. Olej na preglejke. 29 x 33 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
225 000,- Sk Na pláži. Okolo 1931. Tempera, gvaš na papieri. 18,5 x 22,5 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
140 000,- Sk Madona s dieťaťom. 1936-38. Tempera na papieri. 22 x 12,5 cm. (12. Jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
Biografia: Mikuláš Galanda sa narodil 4. 5. 1895 v Turčianskych Tepliciach, zomrel 5. 6. 1938 v Bratislave. 1914-16 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Raksányi), 1922 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Brunner), 1923-27 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Brömse, Thiele). 1928 zložil skúšky na profesúru kreslenia. 1916-22 pôsobil ako notársky úradník v Turčianskych Tepliciach, 1929 učiteľ na meštianskej škole v Bratislave, od 1930 profesor na večerných kurzoch učňovských škôl a na Škole umeleckých remesiel (oddelenie grafiky a reklamy, módne kreslenie) v Bratislave. 1924 grafická úprava prvého čísla DAVu, v ďalších číslach tejto ľavicovo orientovanej revue reprodukované jeho grafické listy. 1930-1932 manifest modernizmu Súkromné listy Fullu a Galandu (vyšli štyri čísla). 1937 strieborná medaila na svetovej výstave v Paríži. Okrem maliarstva sa rovnocenne venoval voľnej a knižnej kresbe a úžitkovej grafike. Z literatúry: Pospíšil, J. - Zatloukal, L.: Mikuláš Galanda. Monografia o slovenskom modernom maliarovi. Praha 1934; Kalmán, J.: Galanda (Línie tichého smútku) - bibliografický súpis. Bratislava 1944; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Obrazy, kresby, grafika. Bratislava 1963; Vaculík, K.: Mikuláš Galanda. Bratislava 1983; Kostrová, Z.: Aktuálnosť Galandovho umeleckého odkazu. In: Mikuláš Galanda 1895-1938. Stála expozícia zo života a tvorby. Kat. stálej expozície. Turčianske Teplice, Dom Mikuláša Galandu, Martin, Turčianska galéria 1989; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda. 1895-1938. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1995; Kostrová, Z.: Mikuláš Galanda Pallas, Bratislava 2001.
Poradové číslo: | 71 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 12 614 € |
Rok: okolo 1930
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 70 cm
Značené: vľavo dole „Galanda“
Popis: Olejomaľba Mikuláša Galandu „Park v Trenčianskych Tepliciach“ je galerijnou ukážkou vzácnych odbočení sujetových záujmov umelca k čistej krajinomaľbe, mimo prevažujúcu figurálnu tematiku a zátišie (Čerešne. 1930; Cigánske chatrče pri Dolnej Štube. 1930; Krajinka z jesenného parku. 1932; Senníky. 1933; Pohľad s okna s vetvičkou. 1935; Lom na kopci. 1935). Napriek tomu si ponúkané dielo uchováva všetky prednosti umelcovho štýlu – pre jeho úsilia nebolo prvoradé hľadanie vyváženosti medzi tradičným a moderným, ale kolísanie v rámcoch maliarsky tematizovaného protikladu "optickosť -- obrazovosť". Vývin tvorby maliara sa potom vyznačoval striedavým príklonom k jednej, alebo druhej stránke tejto, zdôrazňujeme -- významovej, nie výrazovej -- polarity. Pretože, na rozdiel od Benku, Alexyho a Fullu, mala pre Galandu (podobne ako pre raného Bazovského) obrazová prítomnosť síce zlomkovitej a výberovej, ale navýsosť autentickej "reality" rovnakú dôležitosť, ako jej modernistické zvecnenie. Galanda bol prvý a jediný z priekopníkov našej národnej moderny, ktorý pochopil to, čo Mallý len inštiktívne tušil, ale nechcel, či nemohol realizovať. Na prvý pohľad všednú pravdu, že medzi skutočnosťou a maliarom je obraz, ktorý sa rovnako od nej vzďaľuje, ako je k nej neustále pripodobňovaný. Kým však pre Mallého toto poznanie znamenalo len neprekonateľnú prekážku, ukladajúcu mu povinnosť "zobrazovať" videné, zachovávať aspoň základný kontakt s mimobrazovou "ľudovou" skutočnosťou, Galanda ho dokázal domyslieť do dôsledkov. Ukázalo mu, že maľba môže byť zároveň tvorbou sveta "novej emotívnej reality" i rozumovou analýzou reality sveta skutočného.
Zoznam diel autora: