03. Október 2006
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL PRIPISOVANÝCH P. FARINATIMU NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
9 147,- EUR Panna Mária s Ježiškom a sv. Jánom Krstiteľom. Olej na plátne. 100x88 cm. Paríž, 1989
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL P. FARINATIHO NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
84 914,- EUR Vulkánova dielňa. Olej na medi. 33 x 44 cm. New York, 1991
73 436,- EUR Pochovávanie. Olej na dreve. 50,5 x 38 cm. Londýn, 1999
12 116,- EUR Oplakávanie Krista. Olej na dreve. 30 x 24 cm. New York, 2003
Biografia: Paolo Farinati bol jeden z najvýznamnejších maliarov Verony 16. storočia. Hoci syn maliara, študoval Paolo Farinati podľa Giorgia Vasariho u iného lokálneho maliara. Jeho štýl je kombináciou hry svetla a tieňa a koloritu benátskej maliarskej tradície. S výnimkou prác pre Mantovskú katedrálu (1552), pracoval Farinati skoro celý život vo Verone. Tu študoval najmä monumentálne fresky Giulia Romana a osvojil si jeho spôsob maľovania ľudskej figúry a jej začlenenie do imaginárnej architektúry. Neskôr si pod vplyvom Paola Veroneseho osvojil prácu so svetlom a tieňom ako aj pastóznejšiu prácu štetcom. Telesné proporcie a ľudské postavy študoval z Michelangelových reprodukcií. Vytvoril si tak svojskú syntézu rímskeho a benátskeho manierizmu. Popri bohatých objednávkach na oltárne obrazy a fresky kostolov a víl sa Farinati od roku 1573 až do svojej smrti venoval aj maľbe dekorácií, návrhom kostýmov, konských postrojov nábytku a pod.
Poradové číslo: | 138 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 5 975 € |
Rok: okolo 1580
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 83 x 62 cm
Značené: nie
Ďalšie vlastnosti: Dielo bolo kompletne reštaurované roku 2006 (akad. mal. N. Hebertová, reštaurátorské ateliéry Slovenskej národnej galérie). Reštaurátorský protokol je priložený k dielu.
Popis: V predkladanom diele „Pustovník (Sv. Anton)“ je prítomná pre Farinetiho monofigurálne obrazy svätcov typická, monochromatická farebná škála, uvoľnenosť kompozície, podporená ľahkým, mierne pastóznym rukopisom. Aj anatomické detaily sa zhodujú s dielami Paola Farinatiho. Či už sa jedná o typologické prvky anatómie tváre, s jej typickým expresívnym výrazom, alebo napríklad výrazne zväčšené články prstov na rukách... . Datovanie vzniku diela do obdobia okolo roku 1580 potvrdila expertíza vzoriek, odobratých z diela. Pigmenty, použité vo farebných vrstvách jednoznačne dokazujú, že obraz vznikol pred rokom 1650, pretože napr. vzácne pigmenty akými je malachit a azurit sa vo svojej prírodnej forme používali len do tohto obdobia. Obraz obsahuje aj iné, pre obdobie 16. storočia typické prírodné pigmenty (umbra, siena, kaselská hnedá, rumelka...) Z literatúry: Marini, P.; Marini, G.; Rossi, F.: Paolo Farinati 1524-1606. Dipinti, incisioni e disegni per l´architettura. Katalóg výstavy, Verona 2005.
Zoznam diel autora: