20. Marec 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. BARČÍKA NA AUKCIÁCH SOGY:
250 000,- Sk Zátišie s čajníkom, šálkou a fľašou. 1958. Olej na plátne, kašírované na kartóne. 29,5 x 38 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
180 000,- Sk Zátišie s petrolejkou a kanvicou. Okolo 1955-57. Olej na plátne, dublované na lepenke. 37 x 48 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
120 000,- Sk Športové zátišie. 1984. Koláž a komninácia techník na plátne. 130 x 99 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
92 000,- Sk Zátišie s mlynčekom. 1957. Kombinovaná technika na papieri. 47 x 58 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
Biografia: Andrej Barčík sa narodil 20. 11. 1928 v Závodí pri Žiline. 1950–55 študoval na VŠVU (prof. Fulla). Člen Skupiny Mikuláša Galandu-zúčastnil sa všetkých jej výstav (1957, 1959, 1962, 1965). 1967 mu bola udelená cena Cypriána Majerníka. Žije a tvorí v Žiline. Vystavoval vo Viedni (1959), Londýne, Budapešti (1960), v Bayreuthe (1961), Kolíne, Frankfurte (1963), na Biennale mladých v Paríži (1961) a na Biennale v Sao Paulo (1963). Z literatúry: Slovník súčasného slovenského umenia, SFVU 1967, Malý slovník slovenských výtvarných umelcov, SFVU 1981.
Poradové číslo: | 208 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 6 307 € |
Rok: 1976
Technika: tkaný gobelín
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 420 x 250 cm
Značené: vpravo dole „A.B.“
Popis: Andreja Barčíka možno radiť k vedúcim osobnostiam generácie, ktorá sa stala okolo roku 1957 nositeľom nového nadviazania na výdobytky moderny. Podľa Evy Šefčákovej bol vtedy Barčík „... tým najinformovanejším a výtvarne najsamostatnejším, teda aj uznávaným ako spoločenská i tvorivá autorita. Z retrospektívy diela je zrejmé, že najväčšmi zo všetých pociťoval potrebu obnoviť stratený systém v maľbe-vniesť opäť zákon do tvarovej a farebnej skladby obrazu. ... Výstavu mladej generácie oboslal štyrmi zátišiami z kávových kanvíc, hrnčekov, misiek a lámp (1957), tvoriacich začiatok sebavýchovy k disciplíne a rozchodu s vplyvmi učiteľov. Okrem obdivu k tvarovému bohatstvu najskromnejších kuchynských rekvizít, ktoré tlmočí so zaujatosťou skutočného objaviteľa, vyčítame z podtextu týchto zátiší melancholický nádych absurdnosti. ... Barčíkov výtvarný program (očista motívu i jeho výtvarnej konkretizácie od podružností a návrat k maliarskej disciplíne) obviňovali z artizmu na jednej a z nedostatku estetickosti na druhej strane. Roku 1959 prestal Barčík maľovať. Vtedy už mal za sebou zápas s náhodilosťami, ku ktorým zvádzala expresionizujúca suverenita jeho kresliarskych začiatkov. Obdivoval taliansku metafyzickú maľbu a Morandiho, čo mu bolo vzorom výtvarnej striedmosti. Chcel zvládnuť staromajstrovské maliarske skúsenosti a až potom sa odvážiť na moderné výboje. Reagoval tak na rozmáhajúce sa diletanstvo, ktoré zaplavilo výtvarné siene, i na svoje začiatky u Zmetáka, keď pod vplyvom učiteľa nevdojak opovrhoval každou formou maliarskej elegancie...“.
Zoznam diel autora: