20. Marec 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Ľ..FULLU NA AUKCIÁCH SOGY:
1 000 000,- Sk Madona s anjelmi. 1949. Tapiséria-útkový rips. 218 x 138,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
1 000 000,- Sk Líšky v sade. 1967. Olej na plátne. 54 x 70 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
950 000,- Sk Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
950 000,- Sk Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
800 000,- Sk Pastierka. 1943. Olej na plátne. 46 x 54 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
500 000,- Sk Kostol Všetkých svätých pri Ružomberku. Okolo 1949. Olej na plátne. 35, 5 x 50 cm. (28. 11. 2006)
440 000,- Sk Na predmestí Ružomberka. Okolo 1928. Olej na kartóne. 45 x 53 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
255 000,- Sk Kytica tulipánov. Okolo 1924-28. Olej na plátne. 30 x 23 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
Biografia: Ľudovít Fulla sa narodil 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania. Samostatne vystavoval v Bratislave (1929-väčšia kolekcia diel na 17. výstave Spolku slovenských umelcov, 1930-31 s Galandom, 1960, 1962, 1972), Košiciach (1930-31 s Galandom), Prahe (1932 s Galandom, 1936, 1972, 1977), Žiline (1960), Varšave (1965). Najvýznamnejšie súborné výstavy mal v Bratislave (1966, 1982, Slovenská národná galéria) a Prahe (1966, Národní galerie). Z literatúry: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha-Prešov 1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977.
Poradové číslo: | 60 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 16 597 € |
Rok: okolo 1926-27
Technika: olej na plátne dublované na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 50 x 59 cm
Značené: vľavo dole „LF“
Ďalšie vlastnosti: K dielu je priložené znalecké dobrozdanie spracované PhDr. Katarínou Bajcurovou, ktorá v súčasnosti pripravuje reprezentačnú monografiu umelca. Expertíza jednoznačne potvrdila autorstvo obrazu. Umelecko-historická analýza diela vychádza z porovnania s grafickou tvorbou Ľudovíta Fullu z nástupného obdobia tvorby (....) s tým, že konštatovala zhodnosti v ikonografii i štýlovom prevedení diela. Rovnako, typ „kurzívovej“ signatúry sa podľa posudku vyskytuje v tejto perióde Fullovej tvorby. Olejomaľba bola takisto preverená v Reštaurátorských ateliéroch Slovenskej národnej galérie (F. Hoffstädter). Reštaurátorská expertíza vykázala dobovosť obrazu.
Popis: „Krajinu s domom“ možno teda datovať do ranej tvorby Ľudovíta Fullu. V začiatkoch sa u neho zo všetkého najviac ohlasoval príklad sociálneho umenia, predovšetkým Masereela (linoleorezy k Olejkárovi J. M. Hurbana, 1925) a takmer zároveň zvláštne pochopenie cézanizmu -- všetko však najmä v grafike. Vývinový sled Fullovho maliarstva sa odvíjal až od prvej dochovanej maloformátovej olejomaľby Pastierik (1924). Skromný obrázok pochádzajúci ešte z jeho študentských čias je v mnohom napovedajúci. I keď Fullovi bezpochyby šlo len o nenáročne "nahodenú" spomienku na detské hry v okolí Ružomberka, možno už z tejto začiatočníckej práce vyčítať niektoré budúce danosti jeho talentu. Námet, pre našu modernu tradičný, podal bez akéhokoľvek pátosu a sentimentu. Snaha o precíznosť kompozície, bezpečnú súhru tvrdo zalamovaných tvarov, celkom prevážila nad žánrovosťou. Ak je Pastierik prvým znamením akceptácie Cézanna, tak potom ďalšie dve dôležité rané diela poukazujú na diferencovanejšie východiská maliara: Námesačná, 1927 k Chagallovi a Červené kravy, 1927 k nadsadeniu nelokálnej farebnosti v duchu fauvizmu. Možno teda tvrdiť, že už v týchto skorých dielach sformuloval Fulla tri základné princípy sebe vlastného spôsobu maliarskeho vyjadrenia: abstrahovanie do geometrického základu tvarov, fantazijnú, od všednej reality oslobodenú skladbu vecných prvkov obrazu a kult farby, napĺňajúcej rovnako asociatívnu, symbolickú i citovú funkciu.
Zoznam diel autora: