20. Marec 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY POROVNATEĽNÝCH AKVARELOV V. KANDINSKÉHO NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
430 000,- EUR Návrh na kompozíciu IV. 1911. Akvarel na papieri. 14 x 21 cm. Hamburg 2005
424 592,- EUR Štúdia „Kruhy na čiernom“. 1921. Akvarel na papieri. 25,5 x 25,5 cm. Londýn 2007
256 419,- EUR Bez názvu. 1915-17. Akvarel, tuš na papieri. 24,5 x 33 cm. New York 1994
179 592,- EUR Kompozícia. 1916. Akvarel, tuš na papieri. 24,5 x 33 cm. New York 1999
Biografia: Vasilij Kandinskij sa narodil 4. 12. 1866 v Moskve, zomrel 13. 12. 1944 v Neuilly-sur- Seine. 1895 pracoval v moskovskej tlačiarni ako výtvarník. Ako tridsaťročný sa vzdal sľubnej kariéry profesora práva v Doparte a rozhodol sa venovať maliarstvu. 1896 odišiel z Ruska do Mníchova, kde navštevoval kurz kreslenia súkromnej školy Antona Ažbeho. V Mníchove sa prejavil ako vizionársky talent a postavil sa do čela vtedajšej avantgardy. 1901 založil umeleckú skupinu Phalanx, 1909 participoval pri založení Neue Künstlervereinigung a stal sa jej predsedom. V 1906-7 žil v Paríži a po prvý krát vystavoval na parížskom jesennom salóne. 1910 vytvoril svoj prvý abstraktný akvarel a začal písať knihu „O duchovnom v umení“, ktorá vyšla 1912. 1910 sa zoznámil s F. Marcom, o rok neskôr s A. Mackom a P. Kleem. 1911 spolu s F. Marcom založil skupinu Der blaue Reiter, pomenovanú podľa jedného z jeho najslávnejších obrazov. 18. 12. 1911 pripravil prvú výstavu skupiny a spolu s Marcom vydal zborník Der blaue Reiter. 1912 sa zúčastnil druhej výstavy skupiny v galérii Goltz v Mníchove. V tom istom roku mu H. Walden v Berlíne usporiadal prvú samostatnú výstavu. 1913 vystavoval na Prvom nemeckom jesennom salóne v Berlíne. Na začiatku prvej svetovej vojny sa vrátil do Ruska. Po Októbrovej revolúcii zastával významné verejné funkcie v sovietskych umeleckých komisiách. V 1921 sa vrátil do Nemecka, krátky čas strávil v Berlíně, odkiaľ odchádza na pozvanie W. Gropiusa na Bauhaus do Weimaru. 1924 vytvoril s L. Feiningerom, A. G. Javlenským a P. Kleem skupinu Die blauen Vier. 1925 odchádza s Bauhausom do Dessau. 1936 vyšla jeho kniha Punkt und Linie zur Fläche. Začiatkom tridsiatych rokov podnikol viacero ciest po Európe. Po zatvorení Bauhausu nacistami odišiel 1933 do Neuilly-sur-Seine pri Paríži. V Nemecku v 1937 nacisti skonfiškovali vyše 50 jeho obrazov. Význam Kandinského diela sa rozšíril až po umelcovej smrti prostredníctvom súborných výstav v Európe a USA. Jeho maliarsky vývoj smeroval od mníchovského realizmu (malebné mestské motívy so svetelnými efektmi) cez expresionizmus smerom k lyrickej abstrakcii. V dvadsiatych rokoch-počas pôsobenia na Bauhause-tendoval k prísnejším konštruktivistickým kompozíciám, hoci od konštruktivistov sa dištancoval. V parížskom syntetizujúcom období sa Kandinskij vracia k svojim počiatkom; v jeho dielach sa opäť objavuje ,,figúra", aj keď len ako čisto symbolický znak. Vasilij Kandinskij vstúpil do dejín predovšetkým ako zakladateľ nefiguratívneho maliarstva (prvé obrazy v tomto štýle už okolo 1911) a potom ako profilujúca osobnosť konštruktivizmu. Z literatúry: Grohmann, W.: Wasili Kandinski. Leben und Werk, Köln 1958, Washton Long, C.: Kandinski. The Development of an Abstract Style. Oxford 1980; DuMont Künstlerlexikon, (zost. Herbert Read), DuMont Buchverlag, Köln 1991,1997, Duechting, H.: Wassily Kandinsky. Revolution der Malerei. Kolín 1990.|poznamka
Poradové číslo: | 171 |
Vyvolávacia cena: | 4 315 € |
Konečná cena: | 9 958 € |
Rok: 1923
Technika: akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 23,5 x 16,5 cm
Značené: vľavo dole „V.K., 23 “
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane kresby pečiatka „STAATLICHES BAUHAUS WEIMAR“
Popis: Predkladané dielo V. Kandinského získal jeho terajší majiteľ z pozostalosti po Teréz Kassákovej-sestre Lajosa Kassáka a manželke ďalšieho známeho maďarského avantgardistu Bélu Uitza.
Zoznam diel autora: