20. Marec 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL V. HLOŽNÍKA NA AUKCIÁCH SOGY:
160 000,- Sk Apokalypsa. 1946. Tempera, gvaš na papieri. 54 x 75 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
115 000,- Sk Krasojazdkyňa. 1947. Tempera na papieri. 43 x 57 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
110 000,- Sk Most nad Tiberom. 1946. Olej na sololite. 50 x 70 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
110 000,- Sk Krasojazdkyňa. 1946. Olejová tempra na kartóne. 37 x 28 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
110 000,- Sk Kone v noci. 1949. Olej na kartóne. 48 x 70 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
109 000,- Sk Babylon. 1945. Tempera na kartóne. 53 x 77 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
108 000,- Sk Hudobníci v kaviarni. 1943. Pastel na kartóne. 60 x 86 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
93 000,- Sk Sediaca. Okolo 1946-47. Bronz. Výška 45 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
91 000,- Sk Harlekýn. 1949. Tempera na kartóne. 23 x 15 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
Biografia: Vincent Hložník sa narodil 22. 10. 1919 vo Svederníku pri Žiline. 1937-42 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Kysela, Novák). 1943 sa usadil v Žiline, 1944 v rodnom Svederníku pri Žiline. 1945-49 bol členom pražského spolku Mánes. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1948 študijná cesta do Talianska, získal cenu a čestné uznanie na medzinárodnej výstave vo Forte dei Armi. Od 1946 sa začal rovnocenne s maľbou venovať aj grafike. 1952-72 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1958 profesor, 1960-64 rektor, zároveň vedúci oddelenia voľnej grafiky a ilustrácie. Najdôležitejšie výstavy súborného diela mal v Bratislave (1975, 1983, 1984, Slovenská národná galéria). 1958 sa zúčastnil na benátskom Bienále, kde dostal cenu Brightovej nadácie. Z literatúry: Matuštík, R.: Vincent Hložník. Maľba a grafika 1941-1961. Bratislava 1962; Peterajová, Ľ.: Vincent Hložník. Umenie proti fašizmu. Tvorba rokov 1939-1945. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1975; Abelovský, J., Trojanová, E.: Vincent Hložník. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria, Bratislava 1984.
Poradové číslo: | 72 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 153 € |
Rok: 1945
Technika: gvaš, tempera na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49 x 66 cm
Značené: vpravo dole „V. Hložník“
Popis: „Kristus na Olivetskej hore“ pochádza zo zvláštneho, prechodného obodobia tvorby Vincenta Hložníka rokov 1943-1945. Oleje a pastely z týchto rokov, vystavené na jeho tretej samostatnej výstave v prvom povojnovom lete v Žiline, nazvanej príznačne "Storočie malomocných", sú dokladom intenzívnych hľadaní (Vojnová pustatina, 1943; Nálet, 1944; Pri zrúcaninách, 1944; Prízrak, 1945; Zmŕtvychvstanie, 1945). Konštruktívne úsilie sceľuje "formové črepy" putujúcich zástupov vojnových vydedencov do tuhých blokov beztvarej anonymnej hmoty. Získaný efekt abstrahovanej, zdrvujúcej monumentality utrpenia a bolesti, je však zaplatený stratou pôvodnej, iskrivej imaginácie stretu reality a nadreality.
Problém možnosti súbežného vyjadrenia "metafyzického" a "konštruktívneho" vyriešil Hložník až po roku 1946. Stalo sa tak spolupôsobením už spomínaného nadgeneračného ovplyvnenia Picassom a španielskymi maliarmi jeho okruhu. Hložník sa vlastne na ceste vlastného umeleckého vývinu stretol s Picassom dvakrát. Kým prvý kontakt bol dôležitý skôr pre ikonografickú stránku formovania jeho obrazovej reči jeho raného maliarstva, povojnová inšpirácia znamená zásadný obrat. Všimnime si len, ako sa z picassovských cirkusových sujetov postupne vytráca pôvodné expresívne napätie osudového existenciálneho rozporu medzi citovým predvádzaním individuálneho osudu človeka a chladnou, nezúčastnenou chaotickosťou sveta, ktoré podmieňovalo metaforickosť raných Hložníkových diel. Teraz je dôležitejšia presnosť kompozície, bezpečná istota tvaru.
Zoznam diel autora: