22. Máj 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. DOBEŠA NA AUKCIÁCH SOGY:
350 000,- Sk Pulzujúci rytmus. Okolo 1965. Kinetický objekt. 210 x 55 x 55 cm. (64. aukcia súčasného slovenského umenia, 16. 5. 2006)
175 000,- Sk Optický objekt. Okolo 1980. Optické sklo, kombinácia techník. 41 x 41 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
120 000,- Sk Optický objekt III.-pulzujúci. Okolo 1965. Kombinovaná technika. 21 x 21 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
110 000,- Sk Optický objekt I.-červený. Okolo 1965. Kombinovaná technika. 26 x 26 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
110 000,- Sk Optický objekt II.-zelený. Okolo 1965. Kombinovaná technika. 26 x 26 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
80 000,- Sk Optická koláž. 1971. Kombinovaná technika. 43,3 x 43,3 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
Poradové číslo: | 1 |
Vyvolávacia cena: | 1 261 € |
Konečná cena: | 2 755 € |
Rok: 1965
Technika: koláž
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 20 x 20 cm
Značené: vpravo dole "M. Dobeš 1965"
Popis: "Optická koláž" Milana Dobeša zo šesťdesiatych rokov je zberateľsky unikátna z viacerých dôvodov. Dobešove trojrozmerné a dvojrozmerné kreácie sú totiž dnes na Slovensku fakticky nedostupné (vrátane ateliéru samotného umelca). Milan Dobeš je jedným z mála slovenských výtvarníkov s doložiteľným medzinárodným renomé (jeho meno sa vyskytuje v smerodatných zahraničných lexikónoch výtvarného umenia a je zastúpené vo viacerých významných štátnych či verejnoprávnych zbierkach v zahraničí). Dobešov medzinárodný úspech a zároveň i politicky motivované prehliadanie domácimi zberateľskými inštitúciami minulého režimu "zavinili", že jeho najvýznamnejšie práce sa už dávnejšie ocitli mimo hraníc Slovenska. Naskytá sa teda jedinečná a neopakovateľná možnosť ich prinavrátenia do národného zbierkového fondu, kde by mali mať význačné a nezastupiteľné miesto. Milan Dobeš sa narodil 29. 7. 1929 v Přerove. 1951-56 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. L. Čemický, B. Hoffstädter, D. Milly). 1956-60 pôsobil ako scénograf vo Vysokoškolskom umeleckom súbore. Základným problémom tvorby Milana Dobeša sa stala integrácia kategórie pohybu do výtvarného diela a v jej dôsledku premena vizuálneho charakteru obrazovej štruktúry. Bol jedným z našich prvých umelcov, ktorý postavil koncepciu umeleckého diela ako novej skutočnosti, nezávislej na predmetnom svete. Cez riešenie otázky vzťahu svetla a výtvarného diela dospel k novej animovanej podobe jeho využitia. Svetlo prirodzené, či umelé sa stalo v spojení s virtuálnym, mechanickým či motorickým pohybom primárnym konštrukčným elementom priestorových vizuálno - kinetických a svetelno-kinetických objektov. Z literatúry: 60. roky. Kat. SNG, Bratislava 1995; Popper, F.: Origins and Development of Kinetic Art. London 1968; Kultermann, U.: Tuhe New Sculpture - Enviroments and Assamblages. London, Thames and Hudson 1968; Popper, F.: L´art cinétique. Paris 1970; Weichardt, J.: Kunst in den Sozialistischen Staaten. Oldenburg 1980.
Zoznam diel autora: