22. Máj 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Š. BELOHRADSKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
56 000,- Sk Torzo. 1963. Mramor, kamenný podstavec. 34 x 21 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
34 000,- Sk Stéla. 1964. Cararský mramor. 43 x 35 x 9 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
Poradové číslo: | 76 |
Vyvolávacia cena: | 996 € |
Konečná cena: | 1 328 € |
Rok: 1964
Technika: bronz, mramorový podstavec
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 17,5 x 11 x 10 cm
Značené: nie
Popis: "Dom na nohe" a "Torzo" sú príznačnými dielami významného sochára Štefana Belohradského z polovice šesťdesiatych rokov. Podľa Zory Rusinovej tento umelec je v našom sochárstve prvej polovice 60. rokov "... príkladom redukcie formy až do polohy minimalu ... Autorova materiálová a technologická oscilácia medzi kameňom, kovom a plexisklom dokladá škálu experimentov na poli exaktne odvodzovanej sochárskej formy, od jedinečnosti solitéru k multiplikácii plošných elementárnych prvkov, od statického, čistého, z hmoty dobíjaného sochárskeho artefaktu až po konštruktívne vrstvenie množiny strojom rezaných segmentov....". Štefan Belohradský sa narodil 30. 8. 1930 v Preseľanoch. 1952 študoval na Fakulte architektúry SVŠT (prof. V. Karfík, E. Hruška), 1954-59 na Vysokej škole výtvarných umení (prof. F. Štefunko). Abstrahovanie tvaru, hľadanie jeho súhrnnej, konštruktívnej osnovy priviedlo autora okolo polovice 60. rokov k čistému geometrickému tvarosloviu. Ako prvý nadviazal kontakt s hnutím Klubu konkretistov (bol jeho zakladajúcim členom a zúčastnil sa na všetkých jeho významných prehliadkach), s ktorým ho zblížila jeho konštruktívno-geometrická línia tvorby. Vytvára objekty, ktoré realizuje z plexi, hliníka, antikora s využitím ich technických a optických vlastností, narába s tvarovými segmentmi. Jednoduché segmenty v symetrickom radení vytvárajú vertikály potvrdzujúce racionálne konštruktivistické cítenie. Redukcia formy poskladanej zo základných geometrických segmentov ako výsledok matematickej permutácie vyvoláva "virtuálny" kinetický efekt. Z literatúry: Rusinová, Z.: Socha v čase. Kat. výstavy SNG. Bratislava 1996.
Zoznam diel autora: