12. Jún 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. JASUSCHA NA AUKCIÁCH SOGY:
1 450 000,- Sk Divadelná šatňa (Zuzana a starci). Okolo 1920-40. Olej na plátne. 172 x 190 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
500 000,- Sk Búrlivá krajina. Pred 1914. Olej na kartóne. 60 x 74 cm. (63. jarná aukcia, 28. 3. 2006)
470 000,- Sk Kolobeh života-Vývoj zeme. 1962. Olej na plátne. 140 x 160 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
335 000,- Sk Červený les. Okolo 1913-14. Olej na kartóne. 62 x 77 cm. (53. zimná aukcia, 30. 11. 2004)
325 000,- Sk Búrlivá krajina II. Pred 1914. Olej na kartóne. 60 x 74 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
300 000,- Sk Krajina. Okolo 1921. Olej na plátne. 60 x 76 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
205 000,- Sk Na priedomí. Okolo 1960. Olej na kartóne. 50 x 61 cm. (65. letná aukcia, 6. 6. 2006)
Biografia: Anton Jasusch sa narodil 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), od 1906 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na na Académie Julien v Paríži. 1908-14 žil v Košiciach, 1914-16 na fronte, 1916-20 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976).
Literatúra: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918-1938. Košice 1964, str. 29-31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; Haščáková-Vízdalová, G.: Profily. Stručný prehľad výtvarných umelcov pôsobiacich na východnom Slovensku od roku 1900 po súčasnosť. Košice 1982, nestr.
Poradové číslo: | 68 |
Vyvolávacia cena: | 4 315 € |
Konečná cena: | 9 958 € |
Rok: okolo 1910-1914
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 61 x 78 cm
Značené: vpravo dole ceruzou poločitateľne "Jasuszch"
Popis: Olejomaľba "Jesenná krajina" je výnimočným, galerijným dielom Antona Jasuscha z jeho prvého, nástupného obdobia rokov 1910 - 1914. Obraz bol súčasťou Jasuschovej bratislavskej výstavy roku 1924. Vzbudila nebývalý rozruch - tým, že sa konala práve v hlavnom meste Slovenska znamenala dnes už ťažko doceniteľný kultúrny prielom. Uvedomme si -- výboje košickej, či komárňanskej moderny boli dovtedy pre Bratislavu neznámym pojmom. Roku 1924 bol Benka ešte len na počiatku svojho druhého umeleckého vrcholu (jeho rané secesné diela boli na Slovensku prakticky neznáme). Rovnako počiatočné experimenty Alexyho, Bazovského, či Galandu zostávali predbežne skryté pred očami verejnosti v súkromí ateliérov (istú informáciu o najnovších modernistických pohyboch poskytla len bratislavská výstava Alexyho, Mallého a Foltýna v roku 1921). Bol to teda prvý modernistický čin, prijatý do súvislostí celonárodnej kultúry: "(Jasuschova tvorba) stavala nepripraveného diváka bezprostredne pred skutočnosť novej umeleckej estetiky. Secesia, symbolizmus, futurizmus, expresionizmus a pod. prestali byť mýtickými, iba v teoretickej rovine diskutovanými všeobecnými pojmami, ale stali sa v slovenskom umení skutočnosťou, ktorú nebolo možné obísť a ku ktorej bolo treba zaujať stanovisko." (Tomáš Štrauss). Jasusch ešte v roku 1924 reprízoval bratislavskú kolekciu v Prahe. Výstava však nemala prakticky žiadny ohlas. Od Herwartha Waldena dostal pozvanie na vystavovanie v berlínskej galérii Sturm. Nemal však peniaze ani na to, aby dopravil vlastné diela z Prahy domov... Toto všetko -- spolu s totálnym finančným neúspechom bratislavskej výstavy -- donútilo umelca, aby všetky vystavované obrazy predal na dražbe. Získal ich ten najoprávnenejší záujemca: Jasuschov bezvýhradný obdivovateľ, verný zástanca v zúrivých polemikách vyprovokovaných Jasuschovým radikálnym umeleckým činom. Majiteľom Jasusuchových najlepších diel a v neskorších neprajných dobách i jediným ich starostlivým kustódom a propagátorom sa stal -- celkom paradoxne -- slovenský nacionalistický novinár Jur Koza Matejov, z ktorého pozostalosti ho získal terajší majiteľ.
Zoznam diel autora: