12. Jún 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. HÁLU NA AUKCIÁCH SOGY:
245 000,- Sk Matka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 84 x 94 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
240 000,- Sk Do poľa. 1934. Olej na plátne. 65 x 75 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
201 000,- Sk Dievča s ružou. 1943. Olej na plátne. 64 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
195 000,- Sk Pastier oviec. 1932. Olej na plátne. 79 x 101 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
175 000,- Sk Žnica. 1942. Olej na plátne. 65 x 92 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
175 000,- Sk Dievčatko z Važca. 1956. Olej na plátne. 24 x 24 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
Biografia: Jan Hála sa narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel. Z literatúry: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 2 |
Vyvolávacia cena: | 11 618 € |
Konečná cena: | 9 294 € |
Rok: 1939
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 90 x 65 cm
Značené: vľavo dole "J. Hála 1939"
Popis: "Važtianka v kroji" je reprezentatívnym dielom "monumentalizačného" obdobia tvorby Jana Hálu. Hála sa totiž v tvorbe po roku 1931 (po požiari starého Važca) nestal niekým, kto zastal kdesi na polceste medzi Augustom a (dajme tomu) Úprkom s tým, že odmietol tak Augustov suchý verizmus, ako aj radikálny artizmus Úprku. Hálove neskoršie diela poukazujú až kdesi za Augustu, cez Věšína až k mánesovsko-alešovskej tradícii vzývania rodu, kmeňa, národa. Idealizujúci pátos sa ešte posilňuje v poslednom, početne najbohatšom okruhu zrelej maliarovej tvorby. Záujem o svojrázny ženský typ povyšuje Hála až do akéhosi maliarskeho (i ľudského) vytrženia nad obrazom pracujúceho človeka na monumentálnom pozadí tatranských brál. Prvým z týchto, zväčša veľkoformátových plátien je Rozsievač (1938) a potom nasledujú Ženci (1941), Do poľa (1943), S riečicou (1944), Bielenie plátna (1944), Na priadky (1944), Plenie ľanu (1945), S obedom (1945), Zbieranie zemiakov (1945), Babie leto (1946), Dievča s krčahom (1947), Jarná zem (1947), Dievča s chlebom (1950) a mnohé ďalšie. Podhľadová kompozícia, zdôraznenie hĺbky pozadia, statickosť a objemovosť figuratívnej výbavy dostávajú tieto často aj rozmermi monumentálne diela do viditeľnej konfrontácie so súvekými výsledkami protagonistu národného slohu Martina Benku. Ten totiž od záveru tridsiatych rokov, ale najmä v rokoch 1942 - 1949, teda v poslednom dôležitom tvorivom období, vytvoril diela s patetickými mnohofigurálnymi kompozíciami, ktoré znamenali v rovine štýlu prerod secesnej ornamentálnosti na akýsi žánrový nazarenizmus, v rovine významu zasa zámenu výrazovej štylizácie reality života národa za jej inotajnú tematizáciu. Jan Hála dospel vo svojej neskorej maľbe obdobnou cestou, čerpajúc však z iných zdrojov, k porovnateľnému výsledku ako Benka: chcel a koniec-koncov, vzhľadom na vlastné myšlienkové predpoklady aj musel nanovo "prečítať", maliarsky reinterpretovať symbolický model mýtu Slovenska v úplnom obnažení jeho tradovaného literárneho podtextu. V tomto zmysle možno preto za programové dovŕšenie Hálovho konceptu "pietistického" monumentalizmu považovať veľké viacfigurálne obrazové kompozície Na dedine (1937), Na Viliju (1947), Na svadbe (1949), Važecký betlehem (1950), Važec (1952), Jánošík a víla (1952) a viaceré ďalšie.
Zoznam diel autora: