23. Október 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL K. BARONA NA AUKCIÁCH SOGY:
110 000,- Sk Uchopiteľ snov rozkročený naširoko I. Okolo 1980. Olej na preglejke. 117 x 84 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
77 000,- Sk Uchopiteľ snov rozkročený naširoko II. Okolo 1980. Olej na preglejke. 117 x 84 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
71 000,- Sk Miškovanie mozgov II. Okolo 1980. Olej na preglejke. 90 x 82 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
56 000,- Sk Miškovanie mozgov I. Okolo 1980. Olej na preglejke. 90 x 82 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
41 000,- Sk Zelená hlava II. 1975. Olej na preglejke. 63 x 56 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
39 000,- Sk Z cyklu Zátišia I. 1972. Pastel na papieri. 58 x 62 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
Biografia: Karol Baron sa narodil 13. 9. 1939 v Levoči a zomrel 1. 3. 2004 v Paríži. 1963-69 absolvoval studium na VŠVU v Bratislave v ateliéri profesorov P. Matejku a D. Millyho. Venoval sa kresbe a maľbe, ilustrácii i tvorbe tapisérií. Vystavoval v Prešove (1967, 1969), Prahe (1970), Brne, Dolnom Kubíne, Nitre a Trenčíne. Z literatúry: Šesťdesiate roky, SNG, Bratislava, 1995; Rusinová, Z.: Karol Barón. VŽ, 31, 1986, č. 8, str. 32-33.
Poradové číslo: | 13 |
Vyvolávacia cena: | 1 162 € |
Konečná cena: | 1 162 € |
Rok: 1967
Technika: olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 64 x 48,5 cm
Značené: vľavo hore "Baron 1967"
Popis: Karol Baron bol podľa viacerých vlastne náš posledný ortodoxný surrealista. V skutočnosti rozvíjal výtvarnú filozofiu, ktorej povaha ho radí do tej línie povojnovej maľby, ktorá prijímala podnety európskej novej figurácie (tá sa v slovenských pomeroch vždy tým či oným spôsobom miešala so surrealizmom a magickým realizmom). Baronove "zostrojené" figúry a figúrky však neboli nikdy predvádzané v zmysle domácich tradícií exitenciálne podmienenej maľby, teda ako nadčasové metafory osudovej podmienenosti individuálneho bytia. Skôr a oveľa viac znamenali priamočiare zrkadlenie situácií každodenného (československého) spoločenského života. Takto sa ťaživá absurdita prenášala do oslobodzujúcej katarzie grotesky. Bez ohľadu na premeny ikonografie je v Baronových obrazoch stále prítomné napätie, znepokojujúci rozpor medzi duchovnosťou a animálnosťou, zámernou špekuláciou a nespútanou expresiou, drastickou otvorenosťou subjektívneho zaujatia a estétskym vychutnávaním fines jeho maliarskeho predvádzania. Všetky tieto príznaky Baronovej metódy by sa dali odmocniť do jedinej intencie, ktorá určuje maliarove úsilia: "vôli po estetizácii". Pomohlo mu nájsť riešenie rozporuplnosti maliarskych prostriedkov a zámerov, viedlo ho k popretiu subjektívnej svojvôle a náhodnosti v prospech kryštalicky čistej, svojím spôsobom krásnej, esteticky vygradovanej existenciálnej metafory. Absurdita ľudského údelu v krutom, odcudzenom svete je tak odkázaná do magickej sféry umeleckého tajomstva.
Zoznam diel autora: