27. November 2007
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. HÁLU NA AUKCIÁCH SOGY:
525 000,- Sk Dievča s džbánom (Hanka Brtanová-Dlatošová). 1941. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (74. jesenná aukcia. 2. 10. 2007)
280 000,- Sk Važtianka v kroji. 1939. Olej na plátne. 90 x 65 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
245 000,- Sk Matka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 84 x 94 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
240 000,- Sk Do poľa. 1934. Olej na plátne. 65 x 75 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
201 000,- Sk Dievča s ružou. 1943. Olej na plátne. 64 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
Biografia: Jan Hála sa narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska školu F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Z literatúry: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 2007.
Poradové číslo: | 6 |
Vyvolávacia cena: | 8 630 € |
Konečná cena: | 11 120 € |
Rok: 1948
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 65 x 93 cm
Značené: vpravo dole "J. Hála 48"
Popis: "Zima vo Važci" je vynikajúcim, galerijným príkladom "expresívnej línie" zrelej tvorby Jana Hálu. Svoj počiatok má zrejme v olejomaľbe Starý Važec v zime (1925). Obraz zimnej krajiny s architektonickou štafážou, rámcujúcou obrazový výsek, je dôrazne štylizovaný uvoľneným, širokým štetcovým rukopisom, hrubým hnetením farebnej pasty. Toto rané dielo je azda najvýrečnejším dokladom toho, aký malý význam pripisuje v tom období Hála zhode zmyslových kvalít reality a jej umeleckého predvádzania a aká dôsledná bola jeho snaha o expresívny účinok. Výrazovú hodnotu dostáva aj koloristická stránka, postavená na kontraste odtieňov modrej a kontrapunkte červenej farebnej škvrny - postavy v centrálnej časti kompozície. Akýmsi vývojovým medzistupňom môžu byť potom olejomaľby Česanie ľanu (po 1923), Voly pri voze (1925), Krajina (1925); Žena s Važca (1925); Pohreb vo Važci (1926); Pred večerom (1928), Husliar (1928); Bielenie plátna (1928); Dojenie oviec (1929), Pod Tatrami (1929), Zo starého Važca (1929); Dievča s kľúčom (1929); Dievčatko z Važca (1929;) Starý važecký dvor (1930), Pohreb vo Važci (okolo 1930), Česanie ľanu (1930); Na salaši (okolo 1930); Zuzka (1931); Važtianka s dieťaťom (1931); Dievčatko v kroji (1932) dokladajúce posilňovanie dekoratívnych predností koloristickej arabesky popri celkovom expresívnom výraze motívu.
Predkladané dielo je zároveň dokladom vyrovnanej kvality, ktorú si počas celého trvania Hálových umeleckých aktivít udržovala "čistá" žánrová krajinomaľba (s figúrami len na úrovni stafáže). Možno preto, že figurálna kompozícia bola vždy (alebo takmer vždy) poľom výpovede "čohosi navyše", žánrový plenér má výrazne "oddychový charakter", je miestom, kde Hála chce "iba maľovať". Ak sa teda najmä v neskorších "figurálkach" nevyhne istej teatrálnosti, jeho krajiny si zachovávajú čaro a pôvab nezaťažený "mimoobrazovými" ambíciami. Od raných blatnických krajín sa klenie slohovo vyvážený oblúk plenérov k prácam z konca dvadsiatych a zo začiatku tridsiatych rokov (Zbieranie švábky, 1929; V zime na Váhu, 1931), aby sa maliarstvo svetla, luminizmus, nebadane premenilo na postimpresívne štylizácie krajín z krátkeho vynúteného pobytu v Blatnej (Blatenský zámok z južnej strany, 1939; Blatenský zámok od severu, 1940), s dôrazom buď na výrazovosť rukopisnú a koloristickú (Žatva pod Tatrami, 1942; Na salaši, 1944; Cez poludnie, 1945; Na pastve, 1949), alebo na náladovosť a malebnosť tvarov krajiny (Vyberanie zemiakov, 1943; Sadenie zemiakov, 1943; V jeseni, 1946; Chalupa v zime, 1955).
Zoznam diel autora: