11. Marec 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL K. ONDREIČKU NA AUKCIÁCH SOGY:
170 000,- Sk Sánkovačka. 1932. Olej na plátne. 90 x 100 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
120 000,- Sk Drevári. Okolo 1928. Olej na plátne. 80 x 59,5 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
69 000,- Sk S obedom. Okolo 1932. Olej na plátne. 77 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
42 000,- Sk Pri ohníku-Zbojníci. Okolo 1928-35. Olej na plátne. 92 x 110 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
42 000,- Sk Matka s dieťaťom (S hrabľami). Okolo 1930. Olej. 56 x 19 cm. (1. jarná aukcia, 13. 3. 1997)
32 000,- Sk Žánrový motív. 1931. Olej na plátne. 48 x 33 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
32 000,- Sk Slovenská madona. 1948. Olej na kartóne. 61 x 44 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
Biografia: Narodil sa 23. 2. 1898 v Dubnici nad Váhom, zomrel 13. 12. 1961 v Bratislave. 1920-27 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Schusser, Mašek). 1927-28 učiteľ kreslenia v Komárne, 1931-33 v Kláštore pod Znievom, 1933-35 vo Vrútkach. Od 1935 žil v Martine. 1945 založil s Benkom, sochárom Štefunkom a maliarom Makovickým konzervatívne výtvarné združenie Trojštít. Venoval sa tiež zakladateľským spôsobom knižnej ilustrácii pre deti. Súborné výstavy mal v Trenčianskych Tepliciach (1964), Bratislave (1965), Nitre (1965). Z literatúry: Dúbravský, V.: Karol Ondreička. Bratislava 1975.
Poradové číslo: | 13 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 830 € |
Rok: 1946
Technika: kresba perom, tušom, kolorovaná akvarelom na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 69 x 93 cm
Značené: vpravo dole „K. Ondreička 1946“
Popis: „Slovenská madona (Mier)“ je neskorším variantom príznačného sujetu Karola Ondreičku. Kontinuálne totiž uprednostňoval patriachálnu idylickosť v polohe zvláštneho primitivizmu upomínajúceho, podľa dobovej kritiky, Chavannesa a Hodlera. Azda najznámejší Ondreičkov obraz v tomto duchu "Madona slovenských hôr" z roku 1928 bol pôvodne zamýšľaný ako nástenná maľba a odtiaľ možno plynuli takéto trochu preceňujúce porovnania. Ondreičkovo spojenie biblického motívu a slovenskej horskej krajiny má však širší význam, než aby bolo len ďalším dôkazom tendenčnej symboliky tejto línie našej novodobej maľby. Je dokladom pretrvávania presvedčenia o nevyhnutnosti obohatenia domácej, národne predchnutej maľby vzormi klasického európskeho maliarstva. Ondreička sa celkom jednoznačne priklonil k tomuto konzervatívnemu názoru. Podporila ho v ňom i skúsenosť talianskej študijnej cesty v roku 1925, ktorá ho inšpirovala k rozšíreniu tradičného ikonografického arzenálu poučením na talianskom quattrocente. Vyšli mu z toho nielen obrazové selanky poľovníckych výjavov, ale aj mnohofigurálne žánre zo života lesných robotníkov, ktorých idylickosť je popieraná nezámerne karikujúcou, geometrizujúcou štylizáciou figurálneho tvaru (Pytliaci, 1928; Obed drevorubača, 1935; Drevorubači, 1942).
Zoznam diel autora: