20. Máj 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Š. BELOHRADSKÉHO NA AUKCIÁCH SOGY:
115 000,- Sk Dom na nohe. 1965. Dural. Výška 44 cm. (71. aukcia súčasného slovenského umenia, 22. 5. 2007)
110 000,- Sk Vreteno. 70. roky. Číre, modré plexisklo, kovová konštrukcia. Výška 69 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
56 000,- Sk Torzo. 1963. Mramor, kamenný podstavec. 34 x 21 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
40 000,- Sk Torzo. 1964. Bronz, mramorový podstavec. 17,5 x 11 x 10 cm. (71. aukcia súčasného slovenského umenia, 22. 5. 2007)
34 000,- Sk Stéla. 1964. Cararský mramor. 43 x 35 x 9 cm. (56. aukcia súčasného slovenského umenia, 10. 5. 2005)
Poradové číslo: | 61 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 5 145 € |
Rok: 2007
Proveniencia: ateliér autora
Technika: bronz, mramorový podstavec
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: výška 42 cm
Značené: nie
Ďalšie vlastnosti: 1. odliatok, podľa mramorového originálu z roku 1964
Popis: "Torzo" je špičkovým, galerijným dielom významného sochára Štefana Belohradského, azda najvýznamnejšieho slovenského predstaviteľa sochárskeho konkretizmu. V roku 1963 opúšťa Belohradský realistickú výrazovú formu a prikláňa sa k organicko-geometrickému tvaru. Vzniká sochársky cyklus Torz z lešteného mramoru. Biomorfné, až telesné tvary, zovreté monumentalizujúcimi obrysovými líniami kriviek hladkých objemov, zdôraznených leskom a tieňom, ktoré sa premietajú na povrchu sochárskeho materiálu, tvoria charakteristickú siluetu jednotlivých Torz. Kompozícia prechádzajú do čistých geometrických tvarov, stávajú sa archtypmi ženstva. V čase svojho vzniku - až na výnimky - neboli diela z tohto cyklu zverejňované. Štefan Belohradský sa narodil 30. 8. 1930 v Preseľanoch. 1952 absolvoval Fakultu architektúry SVŠT (prof. V. Karfík, E. Hruška), 1954-59 študoval sochárstvo na Vysokej škole výtvarných umení (prof. F. Štefunko). Podľa Zory Rusinovej tento umelec je v našom sochárstve prvej polovice 60. rokov "... príkladom redukcie formy až do polohy minimalu ... Autorova materiálová a technologická oscilácia medzi kameňom, kovom a plexisklom dokladá škálu experimentov na poli exaktne odvodzovanej sochárskej formy, od jedinečnosti solitéru k multiplikácii plošných elementárnych prvkov, od statického, čistého, z hmoty dobíjaného sochárskeho artefaktu až po konštruktívne vrstvenie množiny strojom rezaných segmentov....". Svojou tvorbou reprezentoval Československo na početných medzinárodných prehliadkach (napr. Výstava súčasného umenia, Turín 1967; Československé sochárstvo od Myslbeka po súčasnoť, Rodinove múzeum, Paríž 1968; Súčasné československé umenie, Teherán 1969). Abstrahovanie tvaru, hľadanie jeho súhrnnej, konštruktívnej osnovy priviedlo autora už v prvej polovici 60. rokov k čistému geometrickému tvarosloviu aj zásluhou pôvodného vzdelania architekta. Od A. Pohribného dostal pozvanie do pražského Klubu konkrétistov a zároveň poverenie založiť tento klub aj na Slovensku s výtvarníkmi, ktorých spájalo konštruktivisticko-geometrické východisko tovorby. Zúčastnil sa všetkých významných klubových výstav v Československu aj v zahraničí. 1970 prezentoval na svetovej výstave EXPO v Osake mobil "Slnko nádeje", ktorý sa stal súčasťou kolekcie spoločnosti Mitsubishi. Jeho diela sú reprezentatívne zastúpené v zbierkach Národného technického múzea v Prahe, Slovenskej národnej galérie, vo viacerých galériách v Čechách a Nemecku, ako aj v súkromných domácich a zahraničných zbierkach. Z literatúry: Rusinová, Z.: Socha v čase. Kat. výstavy SNG. Bratislava 1996. Šesťdesiate roky, kat. výstavy SNG. Bratislava 1995.
Zoznam diel autora: