07. Október 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. MUDROCHA NA AUKCIÁCH SOGY:
500 000,- Sk Kytica. 1940-43. Olej na kartóne. 72 x 43 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
340 000,- Sk Kytica v ľudovom džbáne. Okolo 1941. Olej na plátne. 70 x 60 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
300 000,- Sk Kytica. 1941. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
278 000,- Sk Ležiaci akt. 1955. Olej na plátne. 72 x 97 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
275 000,- Sk Kytica vo váze. 1944. Olej na kartóne. 60 x 46 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
235 000,- Sk Zátišie s kyticou a knihou. Okolo 1942. Olej na plátne. 54 x 65 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
233 000,- Sk Sediaci akt. Okolo 1945. Olej na kartóne. 50 x 34 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
231 000,- Sk Ženský akt. 1935-36. Gvaš, tempera na kartóne. 31 x 24 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
230 000,- Sk Kytica. Pred 1942. Olej na plátne. 59 x 44 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
Biografia: Ján Mudroch sa narodil 28. 3. 1909 v Senici-Sotinej, zomrel 4. 2. 1968 v Bratislave. Od 1926 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1930-31 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer), 1931-37 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Obrovský, Nowak). 1938-39 učiteľ na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-41 vyučoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave, 1942 zbavený miesta docenta a vylúčený zo Spolku slovenských výtvarných umelcov pre nonkonformné politické a názory. Na SVŠT opätovne vyučoval v období 1945-47. 1948-49 pôsobil na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1933 premiérovo vystavoval na výstave Spolku slovenských umelcov v Nitre. Samostatne debutoval výstavou v pražskej sieni Elánu 1937. V tom istom roku žil krátko v Šuranoch, po maďarskej vojenskej okupácii južných častí Slovenska sa odsťahoval do Bratislavy. Od 1938 člen pražskej Umeleckej besedy. V rokoch vojny vedúca osobnosť bratislavskej avantgardy (spolupráca pri vydávaní nadrealistických zborníkov). Po 1945 spoluzakladateľ Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta, predseda prípravného výboru Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (1948 jej prvý rektor, 1949-68 vedúci odboru figurálneho maliarstva). Samostatne vystavoval v Prahe (1937), Bratislave (1938, 1941 s J. Kostkom, 1944, 1946, 1956, 1965, 1966 - Kresby, Slovenská národná galéria), Budapešti (1960), Prahe (1968), Senici (1969, 1978, 1985-1986, Záhorská galéria). Súborné výstavy mal v Bratislave (1970, 1989, Slovenská národná galéria). Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Mudroch. Kolorista slovenskej moderny. Bratislava 1944; Volavka, V.: Ján Mudroch. Výber z diela. Bratislava 1958; Peterajová, Ľ.: Ján Mudroch. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1970; Kostrová, Z.: Ján Mudroch. Bratislava 1974; Orišková, M.: Národný umelec Ján Mudroch. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria Bratislava 1989; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 119 |
Vyvolávacia cena: | 10 622 € |
Konečná cena: | 11 618 € |
Rok: okolo 1952-55
Technika: olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 64 x 49 cm
Značené: vľavo hore "Mudroch"
Popis: Predkladaná Mudrochova "Kytica lúčnych kvetov v modranskej váze" je galerijným príkladom "migrácie sujetov" v jeho tvorbe 40. a 50. rokov. Najznámejšie diela "šerosvitnej" epizódy Mudrochovej maľby začiatku štyridsiatych rokov: imaginárne portréty a akty (Madona s čiernou svätožiarou I--III, 1939; Ležiaci akt pred zrkadlom, 1942; Ležiaci akt s kvetmi vo vlasoch, 1942--1943), najmä však kytice a zátišia (Cudzia ruža, 1940; Zátišie s jablkami, začiatok 40. rokov; Kvety zla, 1941) prinášali pod povrchom maliarskych senzácií inotajný podtext zmaru a beznádeje. Tie isté motívy opakované maliarom v päťdesiatych rokoch už takéto "dvojité čítanie" nedovoľujú. Vo vrcholoch (ku ktorým bezosporu patrí ponúkané dielo) však uchovávajú všetky prednosti Mudrochovej rukopisnej a koloristickej štylistiky. Akoby si maliar v neskorej (a už neveľmi sústavnej) tvorbe znova pripomínal vlastné východiská. Teda, predovšetkým príklad profesora WilihoNovaka a ním sprostredkované bonnardovské vychutnávačstvo jemných, nekonvenčných kontrastov nadsadených farieb, ich rozličného rukopisného pojednania od splývavého rukopisu až po hnetenie vysokej farebnej pasty. Subtílnejšia analýza Mudrochových neskorých diel (najmä kytíc) však ukazuje, že citová bezprostrednosť ich farebnosti a rukopisnej výrazovosti bola vždy kontrolovaná. Mudrochovým médiom totiž aj naďalej ostáva predovšetým svetlo (ktorému podriaďuje farbu), aby tak rozvíjal zásadný princíp maliarstva svojho učiteľa: "... (Nowak) vo svojej imaginácii rekonštruuje prírodné objekty a deje v tvaroch, v akých si ich zvykol vnímať a ako mu utkveli v pamäti. A tieto z pamäti vyvolané predstavy komponuje podľa presného kompozičného plánu, ktorý má na mysli, takže nejde o rekonštrukciu skutočnosti, ani o spomienku, ale o celkom novú skutočnosť, ako ju diktuje vôľa a prísny tvárny poriadok". (Zita Kostrová).
Zoznam diel autora: