07. Október 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Ľ. FULLU NA AUKCIÁCH SOGY:
3 000 000,- Sk V poli na jeseň. 1947. Olej na plátne. 60 x 100 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
1 000 000,- Sk Madona s anjelmi. 1949. Tapiséria-útkový rips. 218 x 138,5 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
1 000 000,- Sk Líšky v sade. 1967. Olej na plátne. 54 x 70 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
950 000,- Sk Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
950 000,- Sk Nanebovstúpenie. Okolo 1941. Olej na plátne. 71 x 45 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
800 000,- Sk Pastierka. 1943. Olej na plátne. 46 x 54 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
500 000,- Sk Kostol Všetkých Svätých pri Ružomberku. Okolo 1949. Olej na plátne. 35, 5 x 50 cm. (68. zimná aukcia, 28. 11. 2006)
440 000,- Sk Na predmestí Ružomberka. Okolo 1928. Olej na kartóne. 45 x 53 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
Biografia: Ľudovít Fulla sa narodil 27. 2. 1902 v Ružomberku, zomrel 21. 4. 1980 v Bratislave. 1921-22 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1922-27 na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Hofbauer, Kysela). 1927 učiteľ na meštianskej škole v Senici, 1928-29 profesor gymnázia v Malackách, 1929-39 profesor na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-42 na Slovenskej pedagogickej škole v Bratislave. 1942 odchod do dôchodku, 1943 sa odsťahoval do Martina. 1949-52 vedúci oddelenia monumentálno-dekoratívneho maliarstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1952-56 výtvarník v slobodnom povolaní v Bratislave, 1956-62 v Žiline, od 1962 žil a tvoril v Ružomberku. 1921 vydal krúžok Komenský jeho kresby ako súbor pohľadníc. 1930-32 štyri čísla Súkromných listov Fullu a Galandu. 1930-1940 avantgardné scénografie pre Slovenské národné divadlo v Bratislave. 1936 odmenený bronzovou medailou za scénografické návrhy na Trienále užitých umení v Miláne, 1937 Grand Prix za Obraz Pieseň a práca na svetovej výstave v Paríži. 1958 si zriadil v Žiline svoju osobnú galériu. 1966 a 1977 daroval štátu rozsiahle konvolúty svojich diel ako protihodnotu za postavenie a prevádzkovanie Galérie Ľudovíta Fullu v Ružomberku (verejnosti sprístupnená 1969). Okrem maliarstva, grafiky, kresby, scénografie sa zásadným spôsobom venoval i knižnej ilustrácii. 1983 vyšla jeho spomienková kniha Okamihy a vyznania.. Z literatúry: Wagner, V.: Ľudo Fulla. Praha-Prešov 1935; Cincík, J.: Grafika Ľuda Fullu. Martin 1944; Váross, M.: Ľudo Fulla. Bratislava 1955; Hlaváček, Z.: Ľudovít Fulla. Praha 1962; Matuštík, : Ľudovít Fulla. Bratislava 1966; Peterajová, Ľ.: Ľudovít Fulla. Bratislava 1977; Srnenská, D.: Dvanásť grafík Ľudovíta Fullu. Bratislava 1979.
Poradové číslo: | 108 |
Vyvolávacia cena: | 39 833 € |
Konečná cena: | 56 430 € |
Rok: okolo 1930-40
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 55,5 x 40 cm
Značené: vpravo dole "Fulla"
Ďalšie vlastnosti: Dielo bolo posúdené a jeho autorstvo odobrené dr. Katarínou Bajcurovou, autorkou pripravovanej monografie Ľudovíta Fullu.
Popis: "Kytica cyklámenov" je galerijnou ukážkou "realistickej" línie tvorby Ľudovíta Fullu. Fulla bol zrejme oveľa konzervatívnejšou umeleckou osobnosťou, než by tomu nasvedčovala rétorika "Súkromných listov". Nielen jeho monografista, považujúci za rozhodujúce pre jeho výtvarný naturel napätie dvoch polôh -- vecnej a abstrahujúcej, ale aj on sám, v období najradikálnejších pokusov priznal: "Realistická maľba ma vždy zaujímala a veľa som sa práve na nej naučil. Neskoršie trasponoval som ju na maľbu kompozičnú, ktorá mi je vlastnou. Výsledky maľby realistickej, ktorú som pestoval z času na čas a rozvíjal ju pararelne s tvorbou vlastnou, neukazoval som pred širšiu verejnosť z tej jednoduchej príčiny, pretože forma závisela viac na prírode a nebola súca pre moje úplné vyjadrenie". Viaceré Fullove maliarske kompozície z polovice tridsiatych rokov a nasledujúceho desaťročia (Kapucínsky kostol, 1935; Námestie v Bardejove, 1935; Blumentálsky kostol, 1946; Deti v lese, 1945; Opustený dom, 1946; Krajina s jazdcom, 1946; Horúce leto, 1948) možno považovať len za predĺženie "realistickej" línie jestvujúcej fakticky od počiatkov Fullovej zrelej tvorby (Kasárne, 1927; Prístav v Marseille, 1929; Portrét P. P., 1930; Zimný motív od Černovej, 1930; Krajina z Liptova, 1931, Podobizeň panej, 1934; Krajina z Donoval, 1934).
Zoznam diel autora: