07. Október 2008
Poradové číslo: | 261 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 8 298 € |
Rok: okolo 1570-1580
Technika: olej na plátne (dublované na dreve)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 30x 80 cm
Značené: nie
Popis: Obraz Pohrebná procesia Panny Márie, ktorý bol s najväčšou pravdepodobnosťou súčasťou väčšieho oltárneho celku, bol v minulosti viac krát reštaurovaný. Napriek tomu ostala originálna vrstva maľby čitateľná a poukazuje na mimoriadne vyspelý výtvarný názor umelca, ovplyvneného zaalpským renesančným naturalizmom. Stopy zaalpského výtvarného názoru sú viditeľné najmä v detailoch skupiny postáv z pravej časti obrazovej plochy, nie len v spôsobe maľby odevu mužov prizerajúcich sa na pohrebný sprievod, ale najmä v spôsobe akým sú vyjadrené gestami a zozbrazením tvárí ich vzájomné emócie. Autorom obrazu je neznámy nemecký maliar, silne ovplyvnený nizozemskou výtvarnou tradíciou (v priebehu 16. storočia opustilo v dôsledku náboženských perzekúcii mnoho nizozemských umelcov svoju vlasť a usadili sa v Nemecku, čo výrazne ovplyvnilo veľkú skupinu manieristyckých maliarov na tomto území). Obdobie vzniku obrazu možno datovať do rokov okolo 1570-80. Námetom obrazu je výjav pohrebného sprievodu s telom Panny Márie. Škoda, že posledné reštaurátorské zásahy nedotiahli pri reštaurovaní aj poškodenú tvár P. Márie. Vypadaná polychrómia v tvárovej časti čiastočne potláča samotnú tému obrazu. Nie sú dostatočne čitateľné ženské rysy tváre a aj po bielom závoji, ktorým bola Máriina tvár zahalená ostali len drobné pozostatky, ktoré sú však viditeľné i voľným okom. Námet smrti Panny Márie aj s výjavmi jej pochovávania a následného Nanebovzatia patrí medzi najstaršie námety vo východokresťanskej výtvarnej tradícii. Scéna vychádza z apokryfnej literatúry, ktorej príbehy sa najmä v Byzancii rozšírili už v 5. storočí a prvé zobrazenia Smrti P. Márie sa na tomto území objavujú už v rannom stredoveku. V západnej Európe sa tento námet rozšíril najmä v 12. storočí a s krátkymi prestávkami súvisiacimi s reformáciou sa boli obrazy smrti a pochovávania P. Márie obľúbené až do konca baroka. Výjav Procesie je v rámci témy Smrti Panny Márie tým menej obvyklým, vo výtvarnom umení dominuje viac moment smrti a jej Nanebovzatie. Pozdĺžny formát obrazu, na ktorom je zobrazený pohrebný sprievod s katafalkom s P. Máriou, ktorý nesú a sprevádzajú apoštoli, bol pravdepodobne oltárnou predelou (časťou oltára oddeľujúcou menzu a samotný oltár). Tomu by napovedal aj tvar originálnej časti maľby.
Napriek súčasnému stavu obrazu je možné dielo považovať za vynikajúcu ukážku vyspelej manieristickej produkcie z nemeckej oblasti, aké sa už na našom trhu objavujú veľmi ojedinele. Z literatúry: Schiller, Gertrud. Maria. In Ikonographie der christlichen Kunst, Vol. 4, Part 2. Gütersloh: Gerd Mohn, 1980
Zoznam diel autora: