02. December 2008
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL M. BENKU NA AUKCIÁCH SOGY:
1 550 000,- Sk Slovenská rodina. Okolo 1938. Olej na plátne. 70 x 100 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
1 500 000,- Sk. Žatva pod Bradlom. Okolo 1935. Olej na kartóne. 65 x 48 cm. (81. jesenná aukcia, 7.10. 2008)
1 465 000,- Sk Nad rodným krajom. 1944. Olej na plátne. 79 x 93 cm (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
1 200 000,- Sk Z Liptova. Okolo 1932. Olej na plátne. 65 x 54 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
1 115 000,- Sk Očarený krásou. 1942. Olej na plátne. 113 x 100 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
1 040 000,- Sk Nad rodným krajom. 1944. Olej na plátne. 78 x 93 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
840 000,- Sk Pri drevároch. 1943. Olej na plátne. 65 x 84 cm. (72. letná aukcia, 12. 6. 2007)
725 000,- Sk V rozkvete. 1943. Olej na plátne. 80 x 96 cm. (77. zimná aukcia, 27. 11. 2007)
675 000,- Sk Na brehu rieky Revúcej-Liptov. 1941. Olej na plátne. 45 x 62 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
Biografia: Martin Benka sa narodil 21. 9. 1888 v Kostolišti, zomrel 28. 6. 1971 v Malackách. 1903-6 učeň maliarstva a natierčstva v Hodoníne, 1906-9 maliarsky tovariš, vo Viedni, kde 1908-9 navštevoval súkromnú maliarsku školu E. Neumanna. 1909-13 študoval na súkromej krajinárskej škole A. Kalvodu v Prahe. 1915-18 žil a pracoval v Miloňoviciach na Šumave. 1920 cesta na Oravu, Spiš a Liptov, prvýkrát vystavuje na Slovensku so Spolkom slovenských umelcov v Martine a Bratislave. 1922 študijná cesta do Talianska a Juhoslávie. 1923 opäť cesta do Talianska. 1926 ako prvý Slovák sa zúčastňuje Bienále v Benátkach. 1927 cesta do Paríža, 1930 do Nemecka, Holandska, Belgicka, Francúzska, Maroka. 1934 účasť na Bienále v Benátkach. 1936 cesta do Leningradu a Moskvy. Vystavuje na Svetovej výstave v Paríži, vyznamenaný striebornou medailou za obraz Krajina z Terchovej. 1939 odchádza z Prahy a usadzuje sa v Martine. 1940-1941 ako mimoriadny profesor zorganizoval a viedol Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, stal sa predsedom Spolku slovenských výtvarných umelcov. 1958 sa presťahoval do štátom vybudovaného ateliéru s obrazárňou v Martine. Ako protihodnutu daroval štátu 5.000 vlastných diel (1964), ktoré sa stali základom zbierkových fondov Múzea Martina Benku (1973). Z literatúry: Cincík, J.: Martin Benka. Bratislava 1935; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1952; Váross, M.: Martin Benka. Výber z olejomalieb. Bratislava 1955; Petránsky, Ľ.:Martin Benka. Bratislava 1977; Zborník Martin Benka a slovenská kultúra. Bratislava 1978; Chmelová, E.: Martin Benka, Príbeh maliarovho života. Bratislava, 1980; Váross, M.: Martin Benka. Bratislava 1981; Baranovič, Š. -Zaťková, Ľ.: Martin Benka - sprevodca po živote a diele. Martin 1988.
Poradové číslo: | 92 |
Vyvolávacia cena: | 22 738 € |
Konečná cena: | 22 738 € |
Rok: okolo 1914-15
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 63 x 52 cm
Značené: vľavo dole "M. Benka"
Ďalšie vlastnosti: K dielu je priložené úradné dobrozdanie k autorstvu obrazu, vyhotovené Mgr. Annou Oláhovou, odbornou pracovníčkou Múzea Martina Benku v Martine.
Popis: "Juhočeská krajina" je príkladnou ukážkou ranej tvorby Martina Benku. V poslednej umelcovej monografii koriguje Marian Váross všeobecný i svoj vlastný starší názor, podľa ktorého sa Benkove dotyky so secesiou dajú datovať až obrazovou sériou interiérov slováckych izieb z rokov 1914--1916 a tvrdí, že "podrobnejšie štúdium jeho kresbového materiálu si... vynucuje posunúť začiatkok týchto dotykov do rokov 1911--1912, keď sa Benka v rámci kalvodovského náladového krajinárstva dostal aj k typicky secesnému akcentovaniu krajinárskej nálady, teda k jej presahom do elegizmu až sentimentalizmu". Budeme ešte radikálnejší ako Váross, ktorý tento príklon k secesii vzťahuje len na vtedajšiu Benkovu kresbu a podľa neho jej už niet v obrazoch, v ktorých sa "secesnosť mení na sotva citeľný dekoratívny prízvuk, sprevádzajúci iné dominantné tóny". Podľa nás sú prvé Benkove maliarsky náročnejšie olejomaľby (Tôňa, okolo 1913; Štúdia smrekového lesa, 1913; Juhomoravská krajina -- Rohatec, 1913--1914; Krajina s rybníkom, okolo 1914) ovplyvnené práve stredoeurópskym secesným variantom impresionizmu. V čase, keď Benka postupne ustaľoval svoj autorský štýl, bolo stredoeurópske maliarstvo zachvátené štýlovou i myšlienkovou rôznorodosťou. To síce sťažovalo orientáciu maliarskeho začiatočníka, ale zároveň i rozširovalo možnosti podnetov. Nejasné rozloženie dobových maliarskych kánonov zapôsobilo i na mladého Benku, na jeho váhavé, v mnohom kompromisné hľadania "národného". V každom prípade, Benkove rané maľby objektívne svedčia, že celkom programovo a bez viditeľnejšieho zakolísania pokračoval v ceste, ktorú mu vytýčil jeho učiteľ Alois Kalvoda. Navyše - ako jediný zo slovenských maliarov prvej modernistickej generácie pochopil a v podstate bez zmeny prevzal Úprkove secesné, dekorativizujúce prehodnotenie tradičného luministického plenéru.
Zoznam diel autora: