09. Jún 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL S. FILKA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
230 000,- Sk Oltár súčasnosti. 1965. Kombinovaná technika. 115 x 64 x 15 cm. (75. aukcia súčasného umenia, 23. 10. 2007)
185 000,- Sk Oltár budúcnosti. 1965. Kombinovaná technika. 100 x 97 cm. (71. aukcia súčasného umenia, 22. 5. 2007)
125 000,- Sk Subjekt II. 1963. Olej na plátne. 100 x 74 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
Biografia: Stano Filko sa narodil 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. 1956–59 študoval na SŠUP. 1959-65 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Millyho a Matejku. 1981-90 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Patrí ku kmeňovým postavám slovenskej výtvarnej scény. Vystavoval v Bratislave (1964, 1967, 1993), Prahe (1967, 1994) a v zahraničí. Z literatúry: Šesťdesiate roky. SNG Bratislava. 1995; Stano Filko II. 1965–69. Bratislava. 1971.
Poradové číslo: | 387 |
Vyvolávacia cena: | 15 000 € |
Konečná cena: | 15 000 € |
Rok: 1964-65
Technika: reliéf, asambláž, koláž na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 120 x 84 cm
Značené: nie
Popis: Dielo bolo vystavené na výstave Stana Filka v Galérii mesta Bratislava v roku 2008 a publikovaný v katalógu Filkova archa a oltáre súčasnosti.
„Oltár súčastnosti“ Stana Filka je bezpochyby zberateľskou exkluzivitou. Tento autor totiž – nepretržite od polovice šesťdesiatych rokov po dnešok – patrí medzi kľúčové osobnosti slovenskej výtvarnej scény a je neprehliadnuteľný aj v širšom medzinárodnom kontexte: „... o máloktorom slovenskom umelcovi možno povedať, že je „žijúcou legendou“, tvorcom, ktorý sa pokúsil prekročiť hranice regionálnej situovanosti tunajšieho umeleckého vývoja. Stano Filko počas temer piatich desaťročí tvorby zasiahol – a dodnes zasahuje – prakticky do všetkých dôležitých vývojových tendencií v súčasnom výtvarnom umení, využíval vari všetky klasické i novo vznikajúce vizuálne médiá. Vytvoril bezprecedentne obsiahle a mimoriadne členité dielo, ktoré sa svojou proteovskou podstatou vzpiera jednoznačnému zaradeniu. Dopomohol tomu aj sám, premysleným budovaním vlastnej individuálnej mytológie, čím ďalej splývajúcej do nerozlučného celku s jeho tvorbou, životnými postojmi a konaním. Filkova tvorba je svojou povahou konceptuálna. Toto tvrdenie, ktorým rád operuje aj sám autor, môže na prvý pohľad znieť rozporne, ak máme na mysli zdanlivú chaotickú rôznosmernosť a rôznorodosť jeho tvorby. Napriek tomu má racionálne jadro. V jeho výtvarnom svete nájdeme introspekciu aj extrovertnosť, intelektuálny i intuitívny prístup, neosobnú objektovú artikuláciu i číro gestickú expresiu, hromadenie výrazových prostriedkov a inokedy zas ich nápadnú a programovú redukciu, ambíciu ovládnuť široký, nezmerný, priam kozmický priestor a zvláštny, miestami trochu ťažkopádny, rustikálny a rudimentárny „miestny kolorit“. Vedome vystúpil proti umeniu (v tradičnom „meštiackom“ zmysle slova) a proti „umeleckosti“ artefaktu a jeho „pragmatickej“ funkcii (v zmysle používania umeleckého diela na komerčné a iné, mimoumelecké, účely), od začiatku programovo narúšal konzervatívne spoločenské a kultúrne milieu Slovenska.... “ (K. Bajcurová, A. Hrabušický).
V prvej polovici 60 rokov interpretuje Filko historické formy oltára, ktoré asamblážovo kombinuje so zrkadielkami a dobovými reklamnými fotografiami vzťahujúcimi sa prevažne k ženskému telu. Podľa Z. Rusinovej „ ... oltáre, ktoré Filko vystavil v rámci svojej environmentálne riešenej výstavy pod názvom Obydlie súčasnosti a skutočnosti v Prahe r. 1967, upozorňujú na vytrácajúcu sa auru posvätnosti uviaznutú v osídlach konzumu. Na pozadí stretu sakrálnych a erotických motívov sa v týchto symetricky a asymetricky koncipovaných paródiách "násteniek" v absurdných súvislostiach náhody i zámeru prelínajú kultúrne rezonancie a vedľajšie produkty života”. Aurel Hrabušický vo svojom nepublikovanom texte k Filkovej výstave v SNG (1993) o problematike týchto oltárov píše: „... najväčšiu plochu oltárov vypĺňajú výstrižky buď z reprodukcií umeleckých diel (akoby autor rozstrihal obrazovú publikáciu o českej gotike) so sakrálnou tematikou, alebo výstrižky z erotických časopisov s veľmi profánnymi motívmi... . Púťové rekvizity -malé krucifixy- sú pribité podobne ako nábojnice a klince do rámov objektov a spoluvytvárajú tak ich ostnatý, naježený výzor, ktorý je v protiklade s ich sladkastým obsahom... “.
Zoznam diel autora: