09. Jún 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY DIEL V. HLOŽNÍKA DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
875 000,- Sk Mŕtvy klaun. 1944. Olejová tempera na kartóne. 52 x 87 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
536 242,- Sk Cirkus. 1946. Tempera, gvaš na kartóne. 46 x 68 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
275 000,- Sk Pieta. 1946. Akvarel, gvaš na papieri. 38 x 59 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
250 000,- Sk Klaun. Okolo 1939 – 1942. Dvaš, tempera na kartóne. 90 x 62 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
160 000,- Sk Apokalypsa. 1946. Tempera, gvaš na papieri. 54 x 75 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
115 000,- Sk Krasojazdkyňa. 1947. Tempera na papieri. 43 x 57 cm. (55. jarná aukcia, 15. 3. 2005)
110 000,- Sk Most nad Tiberom. 1946. Olej na sololite. 50 x 70 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
Biografia: Vincent Hložník sa narodil 22. 10. 1919 vo Svederníku pri Žiline. Zomrel 1997 v Bratislave. 1937-42 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Kysela, Novák). 1943 sa usadil v Žiline, 1944 v rodnom Svederníku pri Žiline. 1945-49 bol členom pražského spolku Mánes. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1948 študijná cesta do Talianska, získal cenu a čestné uznanie na medzinárodnej výstave vo Forte dei Armi. Od 1946 sa začal rovnocenne s maľbou venovať aj grafike. 1952-72 pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, 1958 profesor, 1960-64 rektor, zároveň vedúci oddelenia voľnej grafiky a ilustrácie. Samostatne vystavoval v Bratislave (1942, 1943, 1948, 1949, 1957, 1962), Žiline (1945), Budapešti (1957), Mexico City (1958), Kyjeve (1958), Varšave (1960), Káhire (1961), Západnom Berlíne (1965), Londýne (1965), Glasgowe (1965), Berlíne (1968), Prahe (1969). Najdôležitejšie výstavy súborného diela mal v Bratislave (1975, 1983, 1984, Slovenská národná galéria). 1958 sa zúčastnil na benátskom Bienále, kde dostal cenu Brightovej nadácie. Z literatúry: Matuštík, R.: Vincent Hložník. Maľba a grafika 1941-1961. Bratislava 1962; Peterajová, Ľ.: Vincent Hložník. Umenie proti fašizmu. Tvorba roko1939-1945. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1975; Abelovský, J., Trojanová, E.: Vincent Hložník. Súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria, Bratislava 1984.
Poradové číslo: | 141 |
Vyvolávacia cena: | 4 800 € |
Konečná cena: | 7 400 € |
Rok: okolo 1939-42
Technika: akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 57 x 76 cm
Značené: vľavo dole "H"
Popis: Akvarel Vincenta Hložníka „Pred cirkusom“ je typické dielo úvodnej tvorivej periódy rokov 1939-42. Hložníkove gvaše, tempery a oleje z rokov 1939--1942 sú do istej miery uzavretou, prekvapujúco zrelou periódou jeho úvodných výtvarných hľadaní. Na ich počiatku bol bezpochyby príklad Majerníka a jeho Daumiérom inšpirované vízie. Motív Dona Quijota nebol v tvorbe Majerníka a Hložníka náhodne zvolený. Je totiž rovnako výplodom pozorovania skutočnosti i jej obmeny vo fantázii; je sanchopanzovským poznaním sveta takého, aký je, i donquijotovským "vnútorným videním", chaotickou víziou sveta takýho, aký by mohol byť. Spor fixie a reality, "sna a skutočnosti" bol pre Majerníka i Hložníka odpoveďou na jednu z programových požiadaviek nadrealizmu, nachádzajúceho v podvojnosti skutočného a tušeného priestor pre metaforickú výpoveď o svete. Zároveň však treba registrovať, že maliarske spracovanie východiskového námetu "blúdiaci človek v anonymnom priestore" bolo u Hložníka základne odlišné od Majerníkovho poňatia. Hložník už nechce vytvárať analógiu reality. Ak by sme to mali charakterizovať literárnym termínom, jeho rané gvaše a tempery už nie sú metaforou, ale metonýmiou, novou obrazovou realitou, ktorá môže byť k javovému svetu už len pripodobnená ako následok k príčine. A preto už prestávajú byť dôležité námety jeho obrazov. Je jedno, či ide o utečencov z domova, transporty a popravy, alebo o scény Ukrižovania a Golgoty -- postavy a priestor strácajú legitímnosť, sú rozbíjané, pohlcované akýmsi vnútorným transcendentným vírom. Čo je však vôbec najdôležitejšie: všetky tieto disonantné významy sú sprostredkované dynamickou štruktúrou výrazových prostriedkov -- protirečením elgrecovskej disharmónie zelených a modrých tónov, ale predovšetkým vzopätou výrazovosťou štetcového rukopisu, rozbíjajúceho tvary, figúry na "formové črepy" (Vyhnaní vojnou, 1939; Bez domova, 1939; Bez nádeje, 1940--1941; Bez nádejí, 1940--1941; Dvaja, 1940--1941; Ukrižovaný, 1941; Utečenci, 1941; Kristus, 1940; Púť, 1941; Napoleonov pochod, 1942; Rodina, 1942; Salva, 1942; Mŕtvy, 1942).
Zoznam diel autora: