27. Október 2009
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL DOSIAHNUTÉ NA AUKCIÁCH SOGY:
45 000,- Sk Dve hlavy. 1988. Gvaš, pastel na papieri. 46,5 x 60 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
45 000,- Sk Pobiehanie. 1969. Pastel, ceruza na papieri. 45 x 62,5 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
41 000,- Sk Sediaca II. 1982. Kresba farebnými ceruzami na papieri. 62 x 44 cm. (31. jarná aukcia, 26. 3. 2002)
40 000,- Sk Oblak nad jazerom. 1998. Pastel, kombinácia techník na papieri. 49 x 39 cm. (82. aukcia súčasného umenia, 28. 10. 2008)
38 000,- Sk Sediaca. 1981. Kresba ceruzou, farebnými ceruzami na papieri. 44 x 61 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
36 000,- Sk Útek. 1988. Kresba farebnými ceruzami na papieri. 90 x 60 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
36 000,- Sk Dvaja. Okolo 1980. Akvarel, gvaš na papieri. 45 x 56 cm. (58. letná aukcia, 14. 6. 2005)
35 000,- Sk Modré kreslo. 1976. Kombinovaná technika na papieri. 45,3 x 55,5 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
34 000,- Sk Kompozícia. 1964. Kombinácia techník na papieri. 28 x 35 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
Poradové číslo: | 165 |
Vyvolávacia cena: | 300 € |
Konečná cena: | 800 € |
Rok: okolo 1975
Technika: kresba pastelom, farebnými ceruzami na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 23 x 31 cm
Značené: nie
Popis: Podľa jeho vlastného sebakomentára "... každé maľovanie vzniká z prvkov, ktoré samy o sebe nič nezobrazujú. Významné je, či maliar verí, že zobrazením je možno niečo povedať, to znamená, či potrebuje rozprávať príbeh, alebo či stratí túto vieru a ocitne sa vo vákuu. To je tá chvíľa, keď si začne všímať ne-zobrazujúce prvky, tento stavebný materiál maliarstva. Neobjavil som ne-zobrazujúce maliarstvo, to funguje už celé storočie, no pre každého to isté nemusí znamenať to isté. Mám na mysli otázku pôvodnosti. V súčasnosti nemajú formálne výboje až taký význam, no neverím, že by stratil zmysel osobný zážitok, rozkoš a pocit slobody...". V umelcovej monografii píše k Paštékovým posledným, nefiguratívnym maľbám Miroslav Marcelli: "... Paštéka sa vzdal figúry a s ňou všetkého, čím mu dynamizovala priestor obrazu. Nijaká opora zachyteného gesta, nijaký impulz, vychádzajúci z hybnej sily zobrazeného tela, nijaká stopa príhody, deja, narácie, zanechaná v obryse aktéra. Zmizli ľudia, zmizli kone, zmizli vtáci... Figúra sa vytratila z priestoru a nezanechala v ňom svoj otlačok.... Verbálny asketizmus odmietal spoločenstvo komentárov v propech veľkého ticha, ktoré muselo zavládnuť, aby vynikla osobitosť priestoru...". Narodil sa 20. 5. 1931 v Trenčíne. Zomrel 23. 9. 1998. 1950-1956 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. Čemický, Matejka, Fulla, Želibský). 1957 zakladajúci a profilujúci člen tvorivej Skupiny Mikuláša Galandu. 1966 Cena Cypriána Majerníka. 1958 jeho prvá súborná výstava zatvorená, výstavnú prieméru mal až roku 1965 v Galérii mesta Bratislavy. Zúčastnil sa na medzinárodných prehliadkach československého umenia v Paríži, Sao Paolo, Benátkach, Mníchove, Osake, Seville a New Yorku. 1999 bol ocenený in memorian cenou Martina Benku a Výročnou cenou Združenia A-R Christmas. Samostatne vystavoval v Bratislave (1966, 1987, 1990-95, 1998-2004), Budapešti (2000), Essene (1991). Jeho diela sú reprezentatívnym spôsobom zastúpené v SNG i vo významných zbierkach v zahraničí. Z literatúry: Matuštík, : Moderné slovenské maliarstvo. Bratislava 1965; Mojžišová, I.: Milan Paštéka. ARS 1970, 1-2; Hrabušický, A.: 60. roky. Výtvarný život, 1994, č. 2-3.
Zoznam diel autora: