09. Marec 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 78 000,- € Pltník. Okolo 1935-36. Olej na plátne. 68 x 53 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
650 000,- Sk Torzo. 1938. Olej na plátne. 68 x 54 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
450 000,- Sk Trnava. Okolo 1930-32. Olej na plátne. 49 x 69 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
376 000,- Sk Pltník. Okolo 1935. Olej na plátne. 67 x 53 cm. (5. jarná aukcia, 17. 3. 1998)
12 000,- € Hincovské pleso. 1961. Olej na plátne. 41 x 33 cm. (84. jarná aukcia,10. 3. 2009)
11 500,- € Pod hradom. 1975. Olej na plátne. 52 x 45 cm (87. jesenná aukcia, 6. 10. 2009)
Poradové číslo: | 86 |
Vyvolávacia cena: | 7 500 € |
Konečná cena: | 26 000 € |
Rok: 1957
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 56 x 46 cm
Značené: Značené vlavo dole "Weiner Král 57"
Popis: “Zlatá jeseň” je vynikajúcou ukážkou neskorého poňatia surrealizmu v tvorbe Imra Weinera – Kráľa, v rámcoch ktorého rozličným spôsobom spracovával príznačnú ikonografiu “levitujúcich” ženských aktov. Zo zreteľa celkového diela maliara možno obraz charakterizovať ako ukážku Weinerovho pochopenia surrealizmu. Prvé kontakty s týmto smerovaním nadviazal Weiner v rokoch 1930—1932. Tu treba poznamenať, že inšpiráciu so surrealizmom v tom istom čase podmieňujú i parížsku tvorbu Ester Šimerovej, ale predovšetkým maľbu Weinerových kolegov z bratislavskej Školy umeleckých remesiel Mikuláša Galandu a Františka Malého, ktorí mali bezprostrednú zásluhu na Weinerovom postupnom príklone k asociatívnemu obrazovému prehovoru. S brnenským Františkom Malým Weiner nakoniec aj usporiadal roku 1936 v Bratislave spoločnú výstavu, otvorene vyhlasovanú za "prvú výstavu surrealizmu u nás". Weinerova surrealistická perióda je dodnes predmetom nedorozumení, názvoslovne nejasných definícií od "surrealizmu weinerovského vidu", až po "slovenský poetizmus", uprednostňovaný samotným autorom. To signalizuje, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace. Weinerovo kompromisné váhanie medzi rurálnym a urbánnym, nacionálnym a kozmopolitným sa definitívne vyriešilo v rokoch 1935--1936, v ktorých vytvoril niekoľko najvýraznejších žánrových diel svojej tvorivej dráhy (Okno, 1935; Čepčenie na Rachovsku, 1935; Žena, 1935; Rachovo -- Sen pltníka, 1935; Mariková, 1936; Búrka -- Pred vojnou, 1937; Predjarie, 1938).
Zoznam diel autora: