Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 12 000,- € Pavla. 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009) 250 000,- Sk Sediaci akt. 1970. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008) 175 000,- Sk Z košickej kalvárie. 1947. Olej na plátne. 73 x 74 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007) 170 000,- Sk Benátky. 1959. Olej na lepenky. 45 x 49 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008) 110 000,- Sk Zasnežená terasa. 1977. Olej na plátne. 74 x 84 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Značené: Značené vľavo dole "Ernest Zmeták 1938 VIII. 20"
Popis: Na okraj svojich autorportrétov svojho času Ernest Zmeták napísal: „… v každom období musel umelec zaujať vlastné stanovisko k problémom danej epochy. A tu najlepšie osvedčil svoj charakter ako človek pri formulovaní umeleckej výpovede a v ľudskom postoji k prostrediu, ktoré ho obklopovalo. … Hľadal som len objem a tvar. Mladícku chvatnosť nahradil pevný rád vylučujúci náhodilosti. Postupne som dospieval k strohosti a úspornosti. Všetky tieto na seba nadväzujúce momenty ukazujú v najrýdzejšej podobe autoportréty, v ktorých sa odzrkadľuje môj vnútorný zápas zo sebou, tj. s vlastnou tvorbou i výtvarným zámerom nezávisle na vonkajších činiteľoch. … Môj výraz sa menil ako pribúdali roky. A nimi sa hromadili ľudské i umelecké skúsenosti a tým vyzrievanie v človeka, upevňovanie vlastného názoru na umeleckú tvorbu spojenú so spoločenským zaradením umelca i s jeho etikou. … Snažil som sa v ňom (v autoportréte) overovať si svoju nekompromisnosť voči polovičatosti, pretvárke a lži a chcel som pôsobiť len silou svojho výtvarného výrazu... “. V každom prípade – aj zásluhou jeho portrétov a autoportrétov možno maliarstvo Ernesta Zmetáka možno považovať za posledné ohnivko a zároveň jeden z vrcholov nášho senzualizmu.