91. Aukcia súčasného umenia

18. Máj 2010

Aukcie | 91. Aukcia súčasného umenia

Biografia: Olejomaľba „Činžáky“ dokladá začiatky a prvú svojprávnu polohu maliarstva Júliusa Kollera. Tento, z medzinárodného zreteľa azda najvýznamnejší predstaviteľ nášho súčasného alternatívneho umenia, dospel okolo polovice šesťdesiatych rokov k originálnej podobe civilizmu. V roku 1965, ktorým je predkladaný obraz datovaný, ukončuje nielen štúdium na Vysokej škole výtvarných umení, ale prakticky aj celé toto obdobie (1963-65). Ako poznamenáva A. Hrabušický, Kollerov záujem o mesto a jeho podoby bol vlastne prirodzený – ako jeden z mála našich popredných výtvarníkov žil od detstva v Bratislave, bol svedkom premeny mestského rámca – industriálnej výstavby i deštrukcie starého mesta. V ateliéri profesora Želibského síce absolvoval povinnú jazdu – maľovanie krajinárskych výjavov, ale oveľa bližším i vizuálne príťažlivejším sa mu stáva prostredie mesta, prípadne periférie. V rannej fáze Kollerovho záujmu o moderný mestský život sa v jeho dielach objavujú často prvky technického pokroku – elektrické stožiare, mosty, trate, mechanizmy. Postupne sa však zbavuje „realistického“ zobrazovania – mestské kompozície postupne abstrahuje do plošnej podoby, využíva znakové skratky. Redukované, často základným rastrom definované mestské prostredia konštruuje prostredníctvom uličných sietí, až dospieva takmer k čisto abstrahovanej forme. Július Koller, kľúčový predstaviteľ slovenského konceptuálneho umenia sa narodil 28. 5. 1939 v Piešťanoch, zomrel 17. 8. 2007 v Bratislave. 1955–58 študoval na SŠUP v Bratislave, 1959–65 na VŠVU v Bratislave (prof. Želibský). Ako jeden z mála slovenských umelcov sa zaoberal vzťahom písma a obrazu. Jeho prvé písmové kompozície z rokov 1962–1963 sú vlastne ideogramatickým prepisom krajinárskeho motívu. Ku koncu šesťdesiatych rokov si Koller vytvára vlastný systém znakov a signálov, ktorým sa dostáva k formulácii privátnej mytológie. Svoje nenápadne a systematické pôsobenie na okolie nazýva už od roku 1965 antihappeningami, odlišujúc ich od „režírovaných umeleckých akcií“ happeningov. Od 70. rokov sa venuje formulácii vlastných kultúrnych situácií. Vystavoval individuálne v Bratislave (1965, 1967, 1968, 1969, 1974, 1990, 1991-2, 1993, 1995, 1997, 1999), Žiline (1991, 1992), Banskej Bystrici (1991–92), kolektívne v Bratislave, Brne, Paríži, Sao Paulo, Amsterdame, Varšave, Budapešti, Moskve, Berlíne, Prahe, Sydney, New Yorku. Z literatúry: Šesťdesiate roky. SNG, Bratislava, 1995; Hrabušický, A.: Július Koller, Aukčná spoločnosť SOGA, Bratislava, 1999; Hanáková, P.; Hrabušický, A.: Július Koller Vedecko-fantastická retrospektíva. SNG, Bratislava, 2010.

Aukcie

158. Zimná aukciaNa aukcii bolo vydražených 74 diel (57%) v celkovej hodnote 502 250 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.