08. Jún 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 12 000,- € Pavla. 1944. Olej na lepenke. 84 x 54 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
250 000,- Sk Sediaci akt. 1970. Olej na plátne. 65 x 50 cm. (78. jarná aukcia, 11. 3. 2008)
175 000,- Sk Z košickej kalvárie. 1947. Olej na plátne. 73 x 74 cm. (74. jesenná aukcia, 2. 10. 2007)
170 000,- Sk Benátky. 1959. Olej na lepenky. 45 x 49 cm. (81. jesenná aukcia, 7. 10. 2008)
110 000,- Sk Zasnežená terasa. 1977. Olej na plátne. 74 x 84 cm. (80. letná aukcia, 10. 6. 2008)
Biografia: Ernest Zmeták sa narodil 12. 1. 1919 v Nových Zámkoch. Zomrel 13. 5. 2004 v Bratislave. 1938 pobyt v súkromnej škole K. Harmosa v Komárne, 1938-43 k študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Aba-Novák, Kontuly), 1943 krátko navštevoval Oddelenie kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT. 1945 sa stal členom Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 pobyt v Paríži, 1947 študijná cesta do Talianska. 1949-52 pôsobil ako asistent Ľ. Fullu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. 1958 cena za grafiku na Bienále v Benátkach. 1980 sprístupnili stálu expozíciu umenia 16.-20. storočia v galérii umenia v Nových Zámkoch, zostavenú zo zbierok, ktoré E. Zmeták spoločne s manželkou D. Zmetákovou venovali galérii. Z literatúry: Güntherová-Mayerová, A.: Ernest Zmeták. Kresby a drevorezy. Bratislava 1949; Saučin, L.: Ernest Zmeták. Bratislava 1970; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1979; Gazdík, I.: Ernest Zmeták. Bratislava 1987; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 151 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 500 € |
Rok: 1972
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 63 x 56 cm
Značené: Značené vľavo hore "Z", vpravo hore "Košice 29. I. 1972"
Popis: “Žena s kvetom” je galerijným dokladom zrelej tvorby Ernesta Zmetáka. Zároveň poukazuje na Zmetákovu bezprostrednejšiu, v rámcoch jeho generácie celkom ojedinelú, orientáciu v problematike modernistickej tradície: "...osobne sú mu bližší Cézanne, Kanoldt alebo Derain, ako Picasso a španielski príslušníci Parížskej školy...“. (Igor Gazdík) Alebo inak: Zmeták našiel vlastné výtvarné krédo v úcte k vnútorným zákonom maliarskeho obrazu, ktorý však nikdy nie je samouúčelným predvádzaním maliarskych fines – odkazuje vždy k logike reality. Pravda, len sprostredkovane, asi ako následok k príčine. Ako sám kedysi napísal: „ ... ak aj niekedy v mojich obrazoch vznikla nálada, bola vo výslednici mojich záujmov iba druhoradou záležitosťou. Vždy som sledoval v prvom rade pevnú výstavbu... pričom sa moje úsilie sústredilo na problém čistého tvaru, ktorý som si kládol ako neodmysliteľnú súčasť svojho výtvarného snaženia." Treba však znovu zdôrazniť, že Zmetákovo poňatie konštruktívneho je v súvislostiach jeho generácie vcelku neporovnateľné. V čase keď sa jeho generační druhovia Vincent Hložník a Ladislav Guderna kontaktovali s vytríbeným a do seba uzavretým umením Matissa, Rouaulta, Picassa a ich priamych nasledovníkov, vyjasňoval si Zmeták problém principiálne rozdielny a aj konkrétme maliarske riešenia nachádzal v iných, širších súvislostiach súdobej moderny. Navyše, Ernest Zmeták bol z rodu tých maliarov, ktorí sa vyprofilujú akoby zrazu, na pôde jednej životodarnej konštanty, bez zložitej evolúcie a extrémnych názorových zlomov. Už krajiny a portréty z rokov štúdií prezrádzajú nezvyčajnú vyhranenosť. Zdá sa, že mladý Zmeták si vlastnú situovanosť v neprehľadnom svete moderny ujasnil veľmi skoro a dnes, z odstupu času sa dá povedať, že i natrvalo. Už niekedy okolo roku 1942 sa dá konštatovať definitívna podoba Zmetákovho nezameniteľného autorského štýlu: presne vyvážená kompozícia, akoby raz navždy daná prostou, rozvážnou skladbou pozitívnych a negatívnych, akoby fazetovaných plôch, ich rudimentárnou rytmizáciou, navršovaním alebo protipohybmi sumárnych tvarov.
Zoznam diel autora: