05. Október 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 8 298,- € Stará Bratislava. 1960. Olej na sololite. 120 x 125 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
8 298,- € Vatra (Kriváň). Okolo 1938. Olej na lepenke. 120 x 100 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
7 966,- € Tekovské leto. 1968-69. Olej na sololite. 120 x 140 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
5 643,- € Žena vo vlniaku. 1929-1932. Pastel na kartóne. 60 x 43 cm. (70. jarná aukcia, 20. 3. 2007)
4 315,- € Žena z Liptova. 1933. Olej na kartóne. 47 x 29 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
3 186,- € Nevesta v modrom. 1947. Pastel na papieri. 100 x 70 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
Biografia: Janko Alexy sa narodil 25. 1. 1894 v Liptovskom Mikuláši, zomrel 22. 9. 1970 v Bratislave. 1912 kominársky pomocník v Liptovskom Mikuláši, 1913-15 lekárnicky praktikant v Prievidzi. 1916-17 študoval na Filozofickej fakulte univerzity v Budapešti, 1917-18 vojak rakúsko-uhorskej armády na ruskom a talianskom fronte, 1919-25 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner, Švabinský). Ako študent sa 1919 zúčastnil vedeckej výpravy na Slovensko. Vytvorené kresby zostavil do albumu reprodukcií "Obrázky zo Slovenska (1920). Od augusta do decembra 1919 študijný pobyt v Paríži. 1922 založil s G. Vámosom študentský literárny časopis Svojeť. 1923 absolvoval pedagogické skúšky na Českom vysokom učení technickom a na Karlovej univerzite v Prahe. 1924-28 suplujúci profesor slovenčiny a kreslenia v Bratislave, od r 1929 výtvarník v slobodnom povolaní v Turanoch, od 1930 v Martine. 1929-33 spolupráca s Bazovským a Palugyayom. 1931 s Bazovským v Krakove a Drážďanoch. Od 1932 organizoval v Piešťanoch maliarsku kolóniu. Kmeňoví členovia - Kollár, J. Ilečko, Palugyay, Čemický, Žambor, dochádzali aj Bazovský, Benka, Želibský a Kajlich. 1936 na študijnom pobyte v Paríži. Po 1937 žil a tvoril v Bratislave. V 1940, 1942 pobyty na Sliači a v Tatrách, 1942 spoluzakladal Vlastivedné múzeum v Liptovskom Mikuláši, 1945-46 žil v Čáčove pri Senici. Z literatúry: Hronský, J. C.: Janko Alexy. Bratislava 1934; Váross, M.: Alexy. Bratislava 1944; Güntherová-Mayerová, A.: Janko Alexy. Bratislava 1949; Veselý, M.: Janko Alexy. Bratislava 1967; Halaša, P.: Janko Alexy (personálna bibliografia). Martin 1974; Abelovský, J.: Janko Alexy -- súborné dielo. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1984.
Poradové číslo: | 125 |
Vyvolávacia cena: | 5 000 € |
Konečná cena: | 8 800 € |
Rok: okolo 1929-31
Technika: pastel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 40 cm
Značené: Znacené vpravo dole "Alexy"
Popis: “Na priedomí” je špičkovým dielom Janka Alexyho z najlepšieho tvorivého obdobia rozhrania 20. a 30. rokov. Roku 1929 bola cieľom maliarskych potuliek Alexyho a Bazovského Orava (Zázrivá a Terchová), ale aj Liptov (Osada, Revúca, Lúžna). Roku 1930 sa obaja sťahujú do Martina, znovu však chodia na Liptov a Oravu, najmä do Liptovskej Osady, kde stretávajú Zola Palugyaya a ten sa k nim začas pridáva. A napokon roku 1931 objavujú Heľpu a Detvu. Výpravy viedol Bazovský, lebo tu už predtým pracoval, rovnako ako v Šumiaci, Pohorelej, Telgárte a Závadke. Miestopis experimentu Alexyho a Bazovského pripomíname zámerne. Aspoň podľa Alexyho literárnych evokácií tých časov možno totiž tvrdiť, že maliari brali spoločné misie s etnografickou vážnosťou – nešlo o umeleckú turistiku, ale o poznanie skutočného života, jeho vizuálnej i duchovnej podoby. Ich experiment nemal jasný teoretický základ – východiská, konkrétne kompozičné, koloristické maliarske riešenia dodával sám život, „vizuál“ vtedy ešte celkom patriarchálnej slovenskej dediny. Pre pochopenie uveďme aspoň (dnes už neoveriteľný a neuveriteľný) Alexyho literárny variant drsného obrazu Liptovskej Osady: „ ... ženy nosili zvláštne zviazané šatky, spod ktorých sa vykláňala na čelo biela strieška čepca. Šaty čierne, len rukávce svietili ako čerstvý sneh. Chlapi ozrutní obri, vyrastení v horách. Spoznával som veľmi zaujímavý ľud, mne dosiaľ neznámy. Na horizonte strašil zubatý Rozsutec. Rýchle do práce, zachytávať vzrušujúce, nezvyklé dojmy, zvláštnej, pôvabnej dediny....“. Alebo jeho úprimné doznanie k zdrojom vlastnej výtvarnej „metódy“: „... až v Osade som spoznal, ako treba odpozorovať stavbu, anatómiu, charakteristiku človeka z rázovitej dediny... bolo to cítiť i na farebnosti oblekov, do krojov sa vplietala krvavočervená farba, biela i zelená, súbežné pásma, vyvolávajúce pokojný rytmus ...“.
Zoznam diel autora: