07. December 2010
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 10 290,11,- € Ženy na poli. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 71 x 82 cm. (32. letná aukcia, 4. 6. 2002)
8 630,42,- € Z kostola. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 62 x 53 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
5 974,91,- € Anton Hlinka. Okolo 1935. Olej na plátne. 120 x 90 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
5 311,03,- € Tanec. Okolo 1935-37. Olej na plátne. 45 x 56 cm. (26. letná aukcia, 5. 6. 2001)
Biografia: Gustáv Mallý sa narodil 21. 5. 1879 vo Viedni, zomrel 3. 8. 1952 v Bratislave. 1894-96 študoval na súkromej škole maliara Záhorského v Prahe, 1896-98 na Umelecko-priemyselnej škole v Prahe (prof. Liška), 1898-1900 na Kráľovskej akadémii výtvarných umení v Drážďanoch (prof. Walter, Bantzer, Pohle). 1901-2 bol na študijnom pobyte v USA (pôsobil u P. Rovnianka v Národnom slovenskom spolku v Pittsburghu, zúčastnil sa na výstave Carnegieho ústavu a usporiadal individuálnu výstavu vo Wunderlyho salóne). Od 1902 žil v Skalici, 1903 spoluzakladateľ Grupy uhorsko-slovenských maliarov. 1905 sa usadil vo Vinosadoch-Malom Tŕní, 1908 sa presťahoval do Pezinka, 1911 do Petržalky. 1911-32 mal v Bratislave súkromnú maliarsku školu. 1919 spoluzakladal Spolok slovenských umelcov, 1921 Umeleckú besedu slovenskú. 1941 po odchode M. Benku pôsobil ako vedúci Oddelenia kreslenia a maľovania bratislavskej SVŠT, 1946-50 profesor na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. Z literatúry: Wagner, V.: Gustáv Mallý. Bratislava 1952; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1964; Veselý, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1975; Váross, M.: Gustáv Mallý. Bratislava 1989.
Poradové číslo: | 98 |
Vyvolávacia cena: | 12 000 € |
Konečná cena: | 14 700 € |
Rok: okolo 1930-35
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 83 x 66 cm
Značené: Značené vľavo dole "G. Mallý"
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane venovanie podpísané dr. Pavlom Braxatorisom z roku 1976.
Popis: “Uspávanka” je klasickým, galerijným dielom Gustáva Mallého z vrcholného obdobia jeho tvorby. Mallého cesta skutočne osamelá a výnimočná. A priniesla i pre našu modernu záväzné i keď doteraz celkom nezhodnotené výsledky. Jeho strohá štylizácia ľudového žánru vyvrcholila v rokoch 1932--1936, hneď po rozpustení jeho bratislavskej súkromnej školy, kedy sa azda prvýkrát v živote mohol venovať výlučne vlastnej tvorbe. Vzdialený ohlas na maliarstvo Cézanna, ale najmä bližší a silnejší príklad českého Špálu, pomohlo Mallému nájsť východisko z istého napätia, ktoré doteraz vytváral neujasnený princíp "dvojitej kresby". Rozihraná, protismerná štruktúra štetcovej kresby takmer mizne. Stavebné plochy obrazových predmetov sú opäť klasicky maliarsky modelované, zároveň však je obrysovou linkou jasne priznaná a zdôraznená ich skladobná funkčnosť. Oslobodená plocha dáva takto možnosť jasavému vyzneniu dekoratívnych farebných tónov (Jarmok v Heľpe, okolo 1932; Trh na námestí Republiky, okolo 1933; Priadka z Mokrého hája, okolo 1934; Dobytčí trh v Heľpe, okolo 1934; Podtatranský motív, okolo 1935; Žena v kroji, okolo 1935; Pastierka, 1934--1936). Po tomto maliarskom vzopätí sa Mallého vývin v podstate zastavil. Roky 1935--1936 boli pre jeho umelecké hľadanie hraničné. Neskôr sa už len obmieňal vlastný sloh z okolia roku 1924. No aj v týchto časoch viditeľnej retardácie jeho maliarstva nájdeme viacero obrazov upomínajúcich na jeho najlepšie, "špálovské" obdobie (Pridájanie, okolo 1938; Jar v Ždiari, 1936; Na paši -- Pastierka, okolo 1937; Miláčik, okolo 1944).
Zoznam diel autora: