Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 3 400,- EUR Posolstvo. 1944-47. Olej na plátne. 110 x 95 cm. (98. letná aukcia výtvarných diel a starožitností, 07.06.2011)
2 323,57,- EUR Vojna. 1944. Olej na plátne. 56 x 90 cm. (59. jesenná aukcia, 4. 10. 2005)
1 858,86,- EUR Rozhovor. Okolo 1938. Kombinácia techník (tempera, tuš) na kartóne. 42 x 57 cm. (49. letná aukcia, 11. 5. 2004)
1 726,08,- EUR Na úteku. 1941. Tempera na dreve. 30 x 28 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
1 427,34,- EUR Dve ženy. Okolo 1930. Olej na plátne. 90 x 78 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
Poradové číslo: | 140 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 300 € |
Rok: 1946
Technika: akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 33 cm
Značené: Značené vpravo dole "Čemický 946"
Popis: “Traja v lese” a “Matka so synom” patria do najlepšieho tvorivého obdobia Ladislava Čemického. Čemického prvý parížsky študijný pobyt (1935--1936) obohatil získaný lyrický základ o poznateľnú prísadu civilizmu v stvárnení mestskej témy, proletárskej periférie Paríža (Ulica z Paríža, 1935; Zúfalosť, 1935; Preklínanie, 1935; Na brehu Seiny, 1936; Zhromaždenie, 1937). Poetická expresia všednosti sa v tých východiskových prácach ešte presadzovala v určitom konflikte karikatúrnej skratky a lyrickej povahy jej maliarskeho podania. Prvý skutočný vrchol Čemického umenia zaznamenala až jeho košická súborná výstava (1937). Predstavila vyzretého umelca, suverénne ovládajúceho už v podstate uzavretý vejadrovaci register vlastnej maľby, v tematickom rozpätí od narážok na španielsku občiansku vojnu (Odpútané kone, 1935; Poprava, 1937) po sociálny žáner (Práčka, 1937; Sediaci, 1937; Starena, 1937). Druhý parížsky pobyt (1938) bol preto už len potvrdením nastúpeného smerovania. Okrem niekoľkých zaujímavých výnimiek poukazujúcich na Čemického koketériu so súdobou abstrakciou (Dynamická kompozícia, 1938; Abstraktná kompozícia, 1938; Reminiscencia na Picassa, 1940) sa v umelcovej maľbe a kresbe ďalej prehlbovalo osobnostné pochopenie sociálneho maliarstva. Námety práce a robotníckych periférií prevádzal do zmyslovej reči obrazu s pečaťou hlbokej rozpornosti. Delikátna farebnosť, jemná mihotavá štruktúra kresby chce skôr ozvláštňovať videné a bezprostredne zažité, než akýmkoľvek spôsobom zovšeobecňovať (Špeditéri, 1938; Nešťastie, 1938; Zabitý, 1938; Tragédia, 1938). Čemického lyrizácia nelyrického je teda viac vyjadrením individuálneho vcítenia sa, než snahy o jeho aktualizáciu tak, ako to bolo zvykom v maľbe jadra Čemického generácie. Nechuť k predpojatej alegorizácii sa azda najpríznačnejšie prejavila vo vynikajúcich portrétoch a najmä autoportrétoch, ktorým sa Čemický sústredene venoval počas celej úvodnej tvorivej periódy (Lörincz, 1932; Vlastný autoportrét, 1936; Podobizeň Lóranta Mastisa, 1939; Portrét A. B., 1940; Autoportrét, 1940). Psychologický ponor, rešpektovanie výnimočnosti maliarskej situácie "teraz a tu" zásadne odlišuje maľby nášho portrétistu od symbolických podobizní jeho generačných druhov J. Mudrocha, či P. Matejku. Azda len v neskorších -- vzhľadom na celok diela námetovo celkom výnimočných -- protivojnových kompozíciách (Proti prúdu, 1941; Ikaros, 1942; Pred popravou, 1944; Vojna, 1944) splácal daň generačnej maniere.
Zoznam diel autora: