04. Október 2011
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 30 000,- EUR Važtiansky kosec. 1931. Olej na plátne. 79 x 100 cm. (90. jarná aukcia, 9. 3. 2010)
26 000,- EUR Pastier oviec. 1934. Olej na plátne. 100 x 120 cm. (96. jarná aukcia, 8. 3. 2011)
20 800,- EUR Bača s ovcami. 1932. Olej na plátne, dublované. 80 x 100 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
20 000,- EUR Važtianka v zime. 1942. Olej na plátne. 65 x 95 cm. (93. jesenná aukcia, 5. 10. 2010)
17 426,- EUR Dievča s džbánom (Hanka Brtanová-Dlatošová). 1941. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (74. jesenná aukcia. 2. 10. 2007)
15 300 - EUR Važtianka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 49 x 44 cm. (86. letná aukcia, 9.6.2009)
15 000,- EUR Navrávačky. 1944. Olej na plátne. 45 x 37 cm. (89. zimná aukcia. 1. 12. 2009)
Poradové číslo: | 5 |
Vyvolávacia cena: | 5 700 € |
Konečná cena: | 7 300 € |
Rok: okolo 1923-25
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 49,5 x 22,5 cm
Značené: Značené vpravo dole "J. Hála"
Ďalšie vlastnosti: K dielu je priložený posudok dr. Kataríny Bajcurovej, potvrdzujúci jeho pravosť.
Popis: Podľa Kataríny Bajcurovej je “Važtianka” zberateľsky vzácnym príkladom ranej, važeckej tvorby Jana Hálu. Úvodné roky Hálovho važeckého pobytu (1923 – 1925) boli predovšetkým o „mapovaní terénu“. Prejavuje sa pritom jedna z rozhodujúcich vlastností jeho výtvarného naturelu – úsilie o totálne, vyčerpávajúce postihnutie ikonografickej rôznorodosti predmetu tvorby. Už v auguste roku 1923 píše domov: „… myslel som si, že za ten mesiac namaľujem spústu vecí, ale nahliadol som hlbšie do života dediny a videl som, aká naivná bola moja predstava… tu treba byť, zžiť sa s tým ľudom, vnikať do koreňov jeho života; jedine tak možno namaľovať všetku tú krásu, ktorá si ma tak podmanila, že rozhodol som sa tu ostať…“ V perokresbách a olejoch zo začiatku dvadsiatych rokov sa Hálov výtvarný názor ustálil do podoby národopisne vymedzeného umeleckého nazerenia. Zaujme ho najmä téma priadok, ktorej sa zmocňuje v nespočetných akvarelom kolorovaných perokresbách. Hála ukazuje dovtedy nepoznanú kresbovú ľahkosť, ktorá je však zmierňovaná naturalistickým kolorizmom, čo dodáva kresbám dosť rozporný a nevyrovnaný účinok (definitívnu podobu dostane tento sujet v olejomaľbe Priadky z roku 1929). Vznikajú aj prvé maliarske realizácie: oleje Pri okienku (1923), Zuzka Mudroňová (1923). Tieto i viaceré ďalšie rané práce sú dôkazom toho, že to, čo si Hála dovolí v perokresbe, nie je ešte pripravený použiť v náročnejšej maliarskej technike. V podstate ide o nenáročné krojové štúdie. O rok neskôr maľovaná Tkáčka (1924) je svojou už kompozičnou osnovou náročnejšia. Efektne je zvládnutá najmä svetelná dispozícia obrazu. Zdroj obrazového svetla, umiestnený v perspektívnom úbežníku kompozície, výrazne kontúruje postavu sediacej tkáčky, kým ostatné časti obrazu sú ponorené v šere. Rafinované použitie jednoduchého maliarskeho triku zaraďuje tento obraz medzi najvyspelejšie z úvodného obdobia važeckých aktivít. V tomto duchu potom Hála pokračuje vo viacerých, zväčša jednofigurálnych žánrových podobizniach (Starý cigáň, 1923; Pastierik z Dohňan, 1924; Žena z Važca, 1925; Ján Michalko, 1925; Bača, 1926 a ďalšie).
Zoznam diel autora: