04. Október 2011
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: 5 642,97,- EUR Sánkovačka. 1932. Olej na plátne. 90 x 100 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
3 983,27,- EUR Drevári. Okolo 1928. Olej na plátne. 80 x 59,5 cm. (45. zimná aukcia, 2. 12. 2003)
2 290,38,- EUR S obedom. Okolo 1932. Olej na plátne. 77 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
2 000,- EUR Na hubách. Okolo 1935. Olej na kartóne. 60 x 79 cm. (95. zimná aukcia, 7. 12. 2010)
1 394,14,- EUR Pri ohníku-Zbojníci. Okolo 1928-35. Olej na plátne. 92 x 110 cm. (67. jesenná aukcia, 3. 10. 2006)
1 394,14,- EUR Matka s dieťaťom (S hrabľami). Okolo 1930. Olej. 56 x 19 cm. (1. jarná aukcia, 13. 3. 1997)
1 062,21,- EUR Žánrový motív. 1931. Olej na plátne. 48 x 33 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
1 062,21,- EUR Slovenská madona. 1948. Olej na kartóne. 61 x 44 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000)
Biografia: Karol Ondreička sa narodil sa 23. 2. 1898 v Dubnici nad Váhom, zomrel 13. 12. 1961 v Bratislave. 1920-27 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe (prof. Schusser, Mašek). 1927-28 učiteľ kreslenia v Komárne, 1931-33 v Kláštore pod Znievom, 1933-35 vo Vrútkach. Od 1935 žil v Martine. 1945 založil s Benkom, sochárom Štefunkom a maliarom Makovickým konzervatívne výtvarné združenie Trojštít. Venoval sa tiež zakladateľským spôsobom knižnej ilustrácii pre deti. Súborné výstavy mal v Trenčianskych Tepliciach (1964), Bratislave (1965), Nitre (1965). Z literatúry: Dúbravský, V.: Karol Ondreička. Bratislava 1975.
Poradové číslo: | 2 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 3 000 € |
Rok: 1958
Technika: olej na plátne, dublované
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 54 x 75 cm
Značené: Značené vpravo dole "K. Ondreička 1958"
Ďalšie vlastnosti: Dielo pochádza priamo z pozostalosti po umelcovi, na zadnej strane overenie pravosti od dediča diela.
Popis: “Prekvapenie” odkazuje na obrazy Karola Ondreičku z obdobia jeho pobytu v Kláštore pod Znievom (Dedina, 1932; Zima, 1932; Cigánsky pohreb, 1933; Z pohrebu, 1931; Obed drevorubača, 1932; Zvážanie dreva, 1934), ktorým tesne prechádzali zemité, často satirickým nadhľadom predznačené žánrové maľby (Zbojnícky chodníček, 1928; Pytliaci, 1928; Na prievoze, 1928; Trafila kosa na kameň, 1930). Táto Ondreičkova síce krátka, ale neobyčajne silná expresívna perióda ho nepochybne vyníma z rozoberanej problematiky a očividne dáva jeho maľbu do súvisu so sociálnym žánrom Weinera, Flacheho, Ruttkaya, ale aj anacionálnym panteizmom Palugyaya, či Gwerka. Celok Ondreičkovej maľby sa však vzpiera takémuto zaradeniu: kontinuálne totiž uprednostňoval skôr patriachálnu idylickosť v polohe zvláštneho primitivizmu upomínajúceho, podľa dobovej kritiky, Chavannesa a Hodlera. Azda najznámejší Ondreičkov obraz v tomto duchu "Madona slovenských hôr" z roku 1928 bol pôvodne zamýšľaný ako nástenná maľba a odtiaľ možno plynuli takéto trochu preceňujúce porovnania. Ondreičkovo spojenie biblického motívu a slovenskej horskej krajiny má však širší význam, než aby bolo len ďalším dôkazom tendenčnej symboliky tejto línie našej novodobej maľby. Je dokladom presvedčenia o nevyhnutnosti obohatenia domácej, národne predchnutej maľby vzormi klasického európskeho maliarstva. Ondreička sa - s výnimkou spomínanej expresívnej epizódy - celkom jednoznačne priklonil k tomuto konzervatívnemu názoru. Podporila ho v ňom i skúsenosť talianskej študijnej cesty v roku 1925, ktorá ho inšpirovala k rozšíreniu tradičného ikonografického arzenálu poučením na talianskom quattrocente. Vyšli mu z toho nielen obrazové selanky poľovníckych výjavov, ale aj -- teraz už určite nechcene groteskné -- mnohofigurálne žánre zo života lesných robotníkov, ktorých idylickosť je popieraná nezámerne karikujúcou, geometrizujúcou štylizáciou figurálneho tvaru (Pytliaci, 1928; Obed drevorubača, 1935; Drevorubači, 1942).
Zoznam diel autora: